Elbiler
Nå er verdens raskeste bil elektrisk
Kinesiske BYD har verdens raskeste bil
Den kinesiske bilprodusenten BYD har skrevet seg inn i rekordbøkene. Deres nye elbil, Yangwang U9 Xtreme, har satt verdensrekord som den raskeste produksjonsbilen noensinne – og den går helt på strøm.
På testbanen i Papenburg i Nord-Tyskland oppnådde bilen en toppfart på 496,22 km/t, og var dermed nær ved å bryte den magiske 500-grensen.
"Dette er en stolt dag for hele utviklingsteamet. Yangwang handler om å utfordre det umulige, og nå er verdens raskeste produksjonsbil elektrisk", sa BYDs konserndirektør Stella Li etter rekordforsøket.
Les også: Disse bilmerkene ser bra ut: men skuffer på veien
Krefter uten sidestykke
Yangwang U9 ble først vist i 2024, men ingeniørene bak stoppet ikke der. Resultatet ble U9 Xtreme – en hyperbil med fire separate elektromotorer, én på hvert hjul, som hver yter 755 hestekrefter. Til sammen gir det en samlet effekt på omtrent 3000 hestekrefter, og et ekstremt forhold mellom effekt og vekt på over 1200 hk per tonn.
Avansert teknologi og 1200 volt
Bilen er utstyrt med BYDs Blade-batteri med litium-jernfosfatkjemi (LFP) og et helt nytt 1200-voltsystem. Det gir høy virkningsgrad, mindre varmeutvikling og ekstrem ytelse over tid.
Batteriet tåler en utladningshastighet på 30C, ti ganger høyere enn en vanlig elbil, og kan levere opptil 1800 kW til motorene selv med lav ladestatus. Regenerativ bremsing kan i tillegg lade batteriet med hele 700 kW, noe som reduserer belastningen på bremsene. Det skriver elbil24.
Stabilitet ved nesten 500 km/t
For å håndtere de enorme kreftene har BYD utviklet et nytt styringssystem kalt DiSus-X Intelligent Body Control, som kan justere fjæringen individuelt på hvert hjul og til og med skape «negativ krenging» – der bilen lener seg inn i svingen for økt grep.
Dekkene, utviklet i samarbeid med Giti Tire, er spesialtilpasset med semi-slick mønster og gummiblanding som tåler de ekstreme hastighetene.
Erfaren fører bak rattet
Rekordforsøket ble gjennomført av den tyske racerføreren Marc Basseng, kjent fra blant annet 24-timersløpet i Le Mans. Han beskrev kjøreopplevelsen som helt unik:
– I en elbil som denne kan du fokusere fullt og helt på kjøringen. Den reagerer umiddelbart, uten forsinkelser eller girskift, sa han etter forsøket.
Basseng fortalte også at små ujevnheter i banen som knapt merkes ved 200 km/t, blir dramatiske når farten nærmer seg 500. Derfor holdt han seg til én kjørebane for maksimal stabilitet.
Kun 30 biler bygges
BYD planlegger å produsere bare 30 eksemplarer av Yangwang U9 Xtreme, noe som gjør den til et samlerobjekt fra første stund. Den overtar rekorden fra Bugatti Chiron Super Sport 300+, som hadde en toppfart på 490,5 km/t.
Selv om bilen i praksis er en produksjonsmodell, er den forbeholdt et fåtall kjøpere – og symboliserer først og fremst hvor langt elbilteknologien har kommet.
Les også: Elbiler med kortest rekkevidde i praksis

