Elbiler
Kan man unngå en høy regning dersom elbilbatteriet svikter? Svaret vil overraske deg
Kan man unngå en høy regning dersom elbilbatteriet svikter?

Mange som vurderer å kjøpe elbil, bærer på en vedvarende bekymring.
Tanken på at batteriet kan svikte etter at garantien har utløpt, vekker uro hos selv den mest teknologioptimistiske bilkjøper.
Erfaringene fra mobiltelefoner og bærbare datamaskiner som mister kapasitet etter få år, bidrar til frykten.
I Kina har verdens største batteriprodusent, CATL, nå introdusert en løsning som kan endre dette bildet.
Det skriver mediet villanyautosok.hu.
Gjennom datterselskapet Ning Service lanseres en ny batterireparasjonstjeneste som skal redusere kostnadene betydelig.
Tidspunktet er gunstig, ettersom over halvparten av nye biler i landet nå er såkalte 'nye energikjøretøy' (NEV), og mange av de første elbilene på markedet nærmer seg slutten av garantiperioden.
Fra kostbar utskifting til rimeligere reparasjon
Å erstatte et elbilbatteri i Kina kan i dag koste rundt 100.000 yuan, noe som tilsvarer over en halv million norske kroner.
I mange tilfeller utgjør dette omtrent halvparten av bilens verdi.
Den tekniske utviklingen med Cell-to-Pack-teknologi, der cellene integreres direkte i batteripakken, gir høyere energitetthet og lavere vekt, men gjør reparasjoner mer kompliserte. Resultatet er at utskifting ofte har vært eneste praktiske løsning.
Ifølge Ning Service kan den nye reparasjonsmetoden redusere kostnadene til mellom 10.000 og 20.000 yuan.
Selv om dette fremdeles er et betydelig beløp, er det sammenlignbart med en større motorreparasjon på en brukt bensin- eller dieselbil. Tjenesten gjelder foreløpig kun CATLs egne batterier.
En del av en større strategi
Ning Service ble etablert som en intern avdeling hos CATL i 2015, men ble i 2024 et selvstendig merke, og selskapet har nå mer enn 1.100 servicepunkter i 75 land.
Ambisjonen er å tilby et helhetlig ettermarked for batterier, som omfatter alt fra inspeksjon og reparasjon til lading, batteribytte og utvikling av infrastruktur med nullutslipp.
Dersom ordningen blir en suksess, kan den bidra til å fjerne en av de største bekymringene knyttet til elbilhold.
For bileiere kan det bety at et potensielt økonomisk sjokk ved batterihavari reduseres til en håndterbar utgift.