Elbiler
Forbrukerrådet: Dobbel økonomisk risiko ved kjøp av elbil nå
Forbrukerrådet advarer bilkjøpere om at de kan stå overfor en dobbel økonomisk risiko dersom den nye bilen ikke leveres før nyttår.
Stor pågang etter varslet momsøkning
Etter regjeringens forslag om økt merverdiavgift på elbiler har aktiviteten eksplodert hos landets bilforhandlere. Mange ønsker å sikre seg ny bil før årsskiftet for å slippe å betale ekstra avgift, som kan utgjøre rundt 50.000 kroner.
For å unngå den kommende ekstramomsen må bilen være både fortollet og registrert i Norge før nyttårsaften.
Risiko for ekstrautgifter ved forsinkelse
Thomas Iversen, fagsjef i Forbrukerrådet, forklarer at mange bilkjøpere ikke er klar over risikoen ved forsinket levering:
"Kundene tar en dobbel økonomisk risiko. De fleste standardkontrakter gir selger rett til å legge på nye avgifter som innføres mellom bestilling og levering. Dermed blir det forbrukeren som sitter igjen med regningen."
Les også: Østerriksk nyvinning kan revolusjonere elbil-lading
Dersom bilen ikke blir levert i tide, kan det bli kostbart å avbestille. "Man kan ikke trekke seg uten konsekvenser. Avbestillingsgebyret ligger som regel på mellom tre og seks prosent av kjøpesummen," sier Iversen. Det betyr at et kjøp til 500.000 kroner kan koste opptil 30.000 kroner å kansellere.
Bilbransjen har liten tro på problemer
Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund, mener frykten er overdrevet:
"Forhandlerne gjør alt de kan for å levere bilene før nyttår. De lover ikke noe de ikke kan holde," sier han.
Han påpeker at standardkontraktene har fungert godt i mange år, og at eventuelle problemer først og fremst skyldes myndighetenes raske innføring av nye regler:
"Det er endringene i momsregelverket som skaper utfordringer, ikke bransjen."
Forbrukerrådets råd til kjøpere
Iversen anbefaler bilkjøpere å være nøye før de signerer:
"Den tryggeste løsningen er å kjøpe en bil som allerede står på lager. Da vet du at du får den før nyttår. Hvis bilen må produseres, bør du kreve en garanti for levering innen året er omme, og helst ha en klausul som gir deg rett til å trekke deg uten kostnad dersom leveringen blir forsinket."
Lite håp om utsatt moms
Ifølge Finansdepartementet vil det koste staten milliarder å utsette innføringen av høyere moms. Regjeringens forslag innebærer at grensen for momsfritak reduseres fra 500.000 til 300.000 kroner fra nyttår. Det betyr at en gjennomsnittlig nybil vil bli om lag 50.000 kroner dyrere. Det skriver NRK.
Et alternativ med grense på 400.000 kroner vil fortsatt øke prisen på en gjennomsnittsbil med rundt 25.000 kroner. Departementet anslår at en slik justering vil koste staten 2,2 milliarder kroner i 2026.
Flere politiske partier har blitt spurt om de ønsker å endre forslaget, men ingen har svart.
Rekordår for bilimport
Drammen havn, som håndterer tre av fire biler som importeres til Norge, melder om rekordaktivitet. Havnedirektør Arne Fosen sier at de forventer over 135.000 biler i år, opp fra forrige rekord på 122.000.
"Vi ser flere anløp og fulle skip. Aktiviteten har økt betydelig etter regjeringens avgiftsforslag, og vi gjør alt vi kan for å ta imot flere biler," forteller Fosen.
Han peker på at en lignende situasjon oppsto da elbilmomsen ble introdusert for første gang i 2023, etter at regjeringen varslet endringer allerede i 2021.

