Elbiler
Folkefavoritten gjør elektrisk comeback
50 år etter den første utgaven, kommer Volkswagens lille storselger tilbake til det norske markedet i elektrisk utgave.
I 2024 annonserte Volkswagen den første versjonen av konseptbilen ID. 2 - en mindre modell enn populære ID.3, med en prislapp under 20.000 euro.
Nå kan bilmerket avsløre at produksjonsutgaven av bilen skal hete ID.Polo, og at utrullingen av ‘ekte’ navn på de elektriske ID.-modellene er i gang.
Folkefavoritt
"Polo har lenge vært en folkefavoritt av en grunn. Mange har behov for en liten, effektiv og solid bil i hverdagen, og det er synonymt med Volkswagen Polo", sier Simona Trombetta, merkedirektør for Volkswagen Norge hos importøren Harald A. Møller.
De siste årene har Volkswagen Norge vært tro mot sin strategi om å selge kun elektriske personbiler i Norge, noe som har betydd at den minste tilgjengelige nybilen har vært ID.3.
Trombetta innrømmer at savnet etter de minste modellene har vært betydelig, og gleder seg til å vise Polo-tilhengerne det hun kaller den mest innovative småbilen på markedet.
"Her får du en liten bil, men med enorm ytelse og det absolutt nyeste av teknologiske løsninger fra Volkswagen. Med det sterke Polo-navnet på plass, og et gjenkjennelig design, blir dette et kroneksempel på at tradisjon møter innovasjon. Det tror jeg folk vil like", sier Volkswagen-sjefen.
En historisk modell
Tidligere i år kåret Best Cars of the Year Volkswagen Polo til ‘beste bil det siste halve århundret’. Den ble også kåret til årets bil av World Car Awards i 2010.
Volkswagens AGs salgsdirektør, Martin Sander, har gledet seg til å relansere Polo-navnet for merkets elektriske modeller.
"En modell som Polo viser hvor mye kraft som kan ligge i et navn. Det står for pålitelighet, personlighet og historie. Det er akkurat derfor vi nå gir ID.-modellene navn som skal vekke følelser, og være ankret i folks hverdagsliv. Elektrisk mobilitet skal ikke bare være fremtidsrettet, men også tilgjengelig og personlig", sier Sander.
ID. Polo blir avduket for første gang på bilmessen IAA i München søndag 7. september, sammen med en kraftigere GTI-versjon av samme bil.
Slik ser den ut i kamuflert versjon:
