Elbiler
Etterlot du elbilen i kulda: Dette kan skje på bare 48 timer
Trodde du elbilen har det fint i kulda? Etter bare 48 timer i vintervær kan du stå med rekkeviddeangst, feilvarsler og frosne dører. Les hva som egentlig skjer når bilen står stille i minusgrader.

Elbiler og vintervær er ikke alltid en god kombinasjon, selv om produsentene hevder det motsatte. Kulda påvirker bilen – også når den står stille.
Her er syv ting som kan skje med elbilen din hvis den står ubrukt i frostvær i bare to døgn.
Batteriet tappes – selv når bilen står stille

Selv når du ikke bruker elbilen, bruker den fortsatt strøm. Batteriet holder systemer i gang og sørger for at bilen er i «hvilemodus». I kaldt vær må bilen jobbe ekstra hardt for å holde batteriet varmt, og det kan tappe så mye som 10–15 % strøm i løpet av 48 timer uten kjøring.
Rekkevidden faller dramatisk

Når du endelig setter deg inn, er rekkevidden ofte langt lavere enn forventet – selv om bilen var fulladet. Kaldt vær gjør litiumbatterier mindre effektive, og det tar lengre tid å varme dem opp. Resultatet er færre kilometer per prosent, og økt rekkeviddeangst.
Varmepumpen streiker

Har bilen din varmepumpe – som mange nyere modeller har – kan den svikte i kulda. Flere Tesla-eiere har rapportert at varmen i kabinen uteblir, og i verste fall fryser komponentene fast. Det er ikke bare ukomfortabelt, det kan være direkte farlig i streng kulde.
Langsom lading – eller ingen lading i det hele tatt

Selv om du plugger bilen inn etter 48 timer i kulde, kan det ta mye lenger tid å lade. Et nedkjølt batteri tar imot strøm saktere, og noen biler nekter hurtiglading før batteriet har nådd en viss temperatur. Resultatet er mer venting – eller ingen lading i det hele tatt.
Frosne dører og ladeklaffer

Elbiler har ofte elektriske dører, speil og ladeklaffer – og disse er spesielt utsatt i kulda. Dører som ikke åpner seg, speil som ikke folder seg ut, og ladeluker som sitter bom fast er vanlige problemer. Småting kanskje, men svært irriterende når du fryser.
Feilmeldinger og systemadvarsler

Etter to dager i kulda kan bilen gi deg en rekke varsler. Systemet kan tro det er feil på batteriet, og du får meldinger som «Redusert ytelse» eller «Lading ikke mulig nå». Det skaper usikkerhet og stress – spesielt hvis du er avhengig av bilen samme dag.
Bilen fungerer – men kjennes ikke helt som før

Når bilen endelig starter, merker du forskjellen. Responsen er tregere, akselerasjonen svakere og skjermene bruker tid på å starte. Det føles som om bilen våkner sakte – og du bruker de første 15 minuttene på å få den tilbake til normalen.