Elbiler
Én av ti angrer på elbilkjøpet: 3 merker peker seg spesielt ut
Rundt 10 % av elbileiere angrer på kjøpet, men disse tallene varierer betydelig avhengig av bilprodusenten. BMW topper listen over merker som eierne angrer mest på å ha kjøpt.

I en fersk undersøkelse fra American Trucks kommer det frem at rundt 10 % av elbileiere angrer på valget sitt, men dette tallet varierer betydelig avhengig av produsent.
Undersøkelsen, som spurte 501 amerikanske elbileiere om deres tilfredshet med kjøpet, avslørte også at rundt 8 % av eierne ønsker å gå tilbake til en bensin- eller dieselbil.
Hovedårsakene de spurte oppga for å angre på elbilkjøpet, var mangel på ladestasjoner (56 %), batteridegradering (50 %), lange ladetider (46 %), begrenset rekkevidde (42 %) og bilens annenhåndsverdi (35 %).
Den sjette grunnen elbileiere oppga for sin anger, var bilens opprinnelige pris (33 %) – en faktor de imidlertid kunne ha vurdert før de kjøpte bilen.
Ifølge undersøkelsen er det eiere fra Generasjon Z – personer født mellom midten av 1990-tallet og begynnelsen av 2010-tallet – som angrer mest på elbilkjøpet: 15 % uttrykker misnøye med valget sitt.
De som har eid sin første elbil i mindre enn ett år, er mest tilbøyelige til å angre (12 %). I gjennomsnitt lader eiere som angrer på kjøpet, bilen på offentlige ladestasjoner 10 ganger i måneden – dobbelt så ofte som de som er fornøyde med beslutningen.
Et av de mest interessante funnene i undersøkelsen er hvor stor forskjellen i anger er, basert på bilmerke. BMW topper listen: 20 % av eierne av en elbil fra det tyske merket, tilsvarende én av fem, angrer på kjøpet. Kia-eiere (15 %) og Tesla-eiere (10 %) fullfører topp 3.
«Selv om elbiler markedsføres som praktiske og bærekraftige, kan de spesifikke utfordringene for hvert merke påvirke eiernes tilfredshet,» forklarer Paul Knoll, markedsdirektør hos American Trucks.
«BMW-eiere bruker i gjennomsnitt over 11 timer i måneden på å lade bilen utenfor hjemmet, noe som kan bidra til deres høyere grad av anger,» utdyper Knoll.
I bunnen av listen finner vi Nissan (8 %), Ford (7 %), Chevrolet (5 %), Toyota (4 %) og Hyundai (3 %). Ifølge rangeringen fra American Trucks er det 13 % av de misfornøyde som eier andre merker, noe som etterlater 15 % av de spurte hvis bilpreferanser ikke er spesifisert.