Følg oss her

Elbiler

Elbiler lover mer enn de holder: særlig når det gjelder rekkevidde

Elbilen din lover 500 km – men dette er grunnen til at du aldri kommer i nærheten.

Publisert

d.

Tror du elbilen din kan kjøre 500 km på en lading? Mange blir skuffet når virkeligheten ikke stemmer med reklamen. Bilprodusenter bruker enkle triks for å presentere mest mulig imponerende tall, men disse stemmer sjelden med hverdagskjøring.

Her er 10 vanlige måter elbiler overdriver rekkevidden på.

Testtallene kommer fra optimale laboratorieforhold

Foto: Frame Stock Footage / Shutterstock.com

WLTP-testen foregår innendørs, i jevn temperatur og uten vind, motbakker eller trafikk. I praksis kjører ingen slik, og derfor er tallene for gode til å være sanne.

Bilen testkjøres i "eco mode"

Foto: Andri wahyudi / Shutterstock.com

Produsenten velger den mest strømsparende innstillingen under testen. Det betyr svak akselerasjon, ingen varmeapparat og lav hastighet – helt ulik normal kjørestil.

Testbilen er helt tom

Foto: Alex Ageev / Shutterstock.com

Rekkeviddetesten foretas uten passasjerer, bagasje eller ekstrautstyr. I vanlig bruk vil vekt og motstand øke strømforbruket betraktelig.

Testen skjer ved lun temperatur

Foto: M. Knijnenburg / Shutterstock.com

Batterier yter mye dårligere i kulde. Ved 0 grader kan rekkevidden falle med 30–40 %, spesielt når du bruker varme i kupe og seter.

Motorveikjøring er underrapportert

Public,Transport,On,The,Highway.,Freeway,In,The,City,Of
Foto: poliki / Shutterstock.com

WLTP dekker blandet kjøring, men motorvei forbruker mye mer energi. Kjører du i 110–130 km/t, kan rekkevidden halveres.

Bilens display viser for optimistiske tall

Foto: DELBO ANDREA / Shutterstock.com

Kjører du rolig i byen, antar bilen at du alltid kjører slik. Displayet viser da et urealistisk høyt tall, som fort faller ved normal kjøring.

Kun maksrekkevidde oppgis i markedsføringen

Foto: Anton Pentegov / Shutterstock.com

Produsenten bruker alltid det høyeste teoretiske tallet, og unnlater å opplyse om reell variasjon. Dette skaper forventninger som ikke holder.

Energitap ved lading nevnes ikke

Foto: Volodymyr TVERDOKHLIB / Shutterstock.com

Lading er ikke 100 % effektivt. Du mister 10–15 % av strømmen underveis, men dette regnes ikke med i det offisielle rekkeviddetallet.

Ekstrautstyr gir lavere rekkevidde

Foto: ilmarinfoto / Shutterstock.com

Større felger, panoramatak og firehjulstrekk øker vekten og luftmotstanden. Men WLTP-målingen gjøres ofte på en "bar" modell.

Programvareoppdateringer kan endre rekkevidden

Foto: Juan Jose Toplisek / Shutterstock.com

Noen produsenter endrer rekkevidden via programvare, uten å varsle tydelig. Det betyr at du kan få lavere eller høyere rekkevidde uten å vite hvorfor.

Annonse