Elbiler
Elbiler du bør unngå i 2026: disse modellene skuffer stort
Disse elbilene kan koste deg dyrt i 2026 – finn ut hvilke modeller du b\u00f8r styre unna.
Markedet for elbiler vokser raskt, men ikke alle modeller lever opp til forventningene. Noen elbiler har alvorlige svakheter, dårlig rekkevidde eller høye vedlikeholdskostnader – og kan bli en dyr erfaring.
Her får du en oversikt over 10 elbiler som eksperter og eiere advarer mot i 2026. Det lønner seg å lese videre før du velger din neste elbil.
Chevrolet Bolt EUV

Selv om Chevrolet Bolt EUV er populær i USA, har den vært plaget av batteriproblemer og tilbakekallinger. Batteripakken er så upålitelig at GM måtte tilbakekalle tusenvis av biler. I tillegg har modellen kortere rekkevidde enn konkurrentene, noe som gjør den mindre attraktiv i det nordiske markedet.
Mazda MX-30

Mazda MX-30 ser bra ut, men rekkevidden på under 200 km gjør den lite egnet for de fleste. Bilen passer best til bykjøring, men prisen reflekterer ikke de begrensede bruksområdene. Ladehastigheten er også treg, og bruktverdien lav.
Nissan Leaf (grunnmodell)

Nissan Leaf har vært en pioner, men grunnmodellen i 2026 henger etter. Den bruker fortsatt CHAdeMO-ladestandard, som fases ut i Europa, og har svak batteristyring. Det betyr lenger ladetid og redusert ytelse i kulde.
Honda e

Honda e får skryt for design og teknologi, men svikter i praktisk bruk. Rekkevidden på under 180 km er en utfordring for pendlere, og bagasjerommet er blant de minste i klassen. Prisen er også høy sammenlignet med hva man får.
Smart EQ ForTwo

Denne lille bybilen er lett å parkere, men nesten ubrukelig ellers. Rekkevidden er ekstremt begrenset, og ladetiden er lenger enn hos konkurrentene. Interiøret føles billig, og sikkerhetsutstyret er mangelfullt etter dagens standard.
Volkswagen ID.4 (1. generasjon)

ID.4 ble lansert med store forventninger, men første generasjon har hatt mange programvareproblemer og ustabilt infotainmentsystem. Brukere rapporterer systemkrasj og treg respons. Nye versjoner er forbedret, men den første bør styres unna.
Renault Zoe (sen modell)

Renault Zoe har hatt suksess i Europa, men nyere modeller scorer lavt på sikkerhet. Bilen fikk dårlige resultater i crashtester og mangler moderne assistansesystemer. Batteriet taper også kapasitet raskt.
Fiat 500e

Fiat 500e ser sjarmerende ut, men skuffer i praksis. Rekkevidden er kort, bilen føles trang, og ladingen går tregt. I tillegg er prisen høy i forhold til det man får.
Peugeot e-208 (tidlige modeller)

Peugeot e-208 har blitt populær, men de første modellene hadde ustabil programvare og varierende ladetider. Batteristyringen er svak, og enkelte eiere rapporterer om betydelig rekkeviddetap etter få vintre.
Jaguar I-Pace

I-Pace var tidlig ute som luksuselbil, men henger etter i 2026. Ladehastigheten er lav, infotainmentsystemet tregt, og vedlikeholdskostnadene er blant de høyeste i sin klasse.