Elbiler
Elbileiere får store regninger
Flere elbileiere opplever nå at det koster dyrt når bilene må på verksted. Årsaken er enkel: fabriksgarantiene på mange populære modeller er i ferd med å løpe ut.

Ifølge TV2 gjelder dette særlig de eldste eksemplarene av populære elbiler, som nå har passert garantiperioden. I Danmark er det vanlig at garantien varer i to år, men enkelte merker som Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra tilbyr nå fem års garanti på elbiler. Batteriene er som regel dekket i opptil åtte år eller 160 000 kilometer.
Reparasjoner for titusener
Når garantien er utløpt, kan selv vanlige reparasjoner bli en økonomisk belastning. Mange deler er spesialtilpasset og må kjøpes direkte fra produsenten, noe som tvinger bileiere til å bruke merkeverksteder – ofte med høye priser.
Les også: Funksjonen på bilnøkkelen få kjenner til: Løser et vanlig problem
Et konkret eksempel er airconditionanlegget, som i elbiler også kjøler ned bilens elektronikk og batteri. Hvis det svikter, kan det påvirke bilens ladehastighet og stabilitet. Å skifte hele anlegget koster gjerne over 30 000 kroner. En ny lader kan koste rundt 25 000, mens en elmotor kan komme opp i 120 000 – bare for delene.
Flere vil selge elbilen
Mangel på konkurranse i ettermarkedet for service og deler driver prisene opp. Kjøpere av brukte elbiler blir stadig mer opptatt av hvor lenge garantien gjelder.
"Vi ser at bilene faller i pris, men kostnadene ved reparasjon kan bli så høye at de nærmer seg bilens verdi", sier Jan Lang, kommunikasjonssjef hos Bilbasen.
Teknisk konsulent Yasser Abaiji fra FDM tror at flere vil kvitte seg med elbilen sin fordi de ikke har råd til reparasjonene.
Råd: Tegn reparasjonsforsikring
Bilbasen anbefaler at kjøpere av brukte elbiler vurderer å tegne en egen reparasjonsforsikring hvis garantien er utløpt. Det kan gi økonomisk trygghet hvis noe går galt.
"Prisene på brukte elbiler i Danmark er blant de laveste i Europa. Noe av det man sparer, kan brukes på forsikring", sier Jan Lang.
Mindre vedlikehold – men dyre feil
Elbiler har generelt færre bevegelige deler enn bensin- og dieselbiler, og går derfor sjeldnere i stykker. Likevel er det en misforståelse at de krever lite vedlikehold. Når noe først ryker, blir det ofte kostbart.
Les også: Denne elbilen vinner fortsatt stort: ekspertene sier den varer