Elbiler
Disse elbilene gjør det dårligst på langtur: og hvorfor
Langtur med elbil? Her er modellene du bør styre unna.

Ikke alle elbiler passer til motorvei og ferietrafikk. Noen har kort rekkevidde, treg lading eller dårlig komfort – og det kan gjøre lange turer til en prøvelse.
Her er 10 elbiler som sliter mest når kjøreturen blir lang – og hva som er årsaken.
Honda e

Bybil med rekkevidde under 200 km og treg hurtiglading. På motorvei synker rekkevidden drastisk, og ladestopp blir hyppige.
Mazda MX-30

Lekker bil med lav rekkevidde på grunn av lite batteri (35,5 kWh). Langtur krever hyppig lading – og det går tregt.
Mini Electric

Stilig og kvikk i byen, men har lav rekkevidde og middels ladehastighet. Komforten på lange turer er begrenset.
Peugeot e-208

Fin til daglig bruk, men rekkevidde og ladehastighet holder ikke mål på langtur. Ladestoppene blir for mange.
Fiat 500e

Svært kort rekkevidde og lite plass. Ikke laget for motorvei eller feriekjøring – og hurtigladingen er langsom.
Hyundai Ioniq Electric (før 2020)

Effektiv i byen, men små batterier og lav ladeeffekt gir problemer på langtur. Ofte behov for mange stopp.
Citroën ë-C4

Komfortabel, men rekkevidden synker raskt i høy hastighet. Ladehastigheten er heller ikke i toppklassen.
Volkswagen e-Up!

Super bybil, men langtur er krevende. Lite batteri og begrenset ladeeffekt gjør reisen langsom.
Renault Twingo Electric

Ingen DC-hurtiglading og svært kort rekkevidde. Langkjøring blir nærmest upraktisk.
Opel Corsa-e

Samme teknologi som e-208. Begrenset rekkevidde, middels komfort og svak hurtiglading gjør den lite egnet til langkjøring.