Elbiler
Disse bilene blir ulovlige i bysoner fra 2027
Miljøsonene strammes inn: Disse bilene får ikke lenger kjøre i byene fra 2027.
Fra 2027 skjerpes miljøsonereglene i flere norske og europeiske byer. Reglene betyr at mange eldre bensin- og dieselbiler ikke lenger vil ha lov til å kjøre inn i sentrumsnære områder, selv om de tidligere har vært godkjent. Det gjelder spesielt biler uten partikkelfilter, med lav Euro-norm eller manglende utslippskontroll.
Eier du en av disse bilene, risikerer du bøter eller å bli helt utestengt fra nye miljøsoner.
Volkswagen Passat (diesel, før Euro 6)

Eldre dieselmodeller av Passat oppfyller ikke de nye utslippskravene. Selv velholdte biler vil bli nektet adgang i miljøsoner.
Peugeot 307 HDi

Disse modellene mangler ofte partikkelfilter og slipper ut for mye NOx. De er direkte rammet av de nye reglene.
Ford Transit (eldre varebiler)

Transit uten moderne rensesystemer for diesel blir hardt rammet. Dette gjelder både privat- og firmabiler.
Citroën C5 (diesel før 2014)

Store dieselmotorer i eldre C5-modeller overstiger tillatt utslipp og klarer ikke kommende Euro-standarder.
Renault Kangoo (eldre modeller)

Brukt som både person- og varebil, men eldre versjoner mangler SCR-system og moderne motorstyring.
Toyota Avensis (diesel 2006–2010)

Pålitelig, men utdatert teknisk. Oppfyller ikke nye NOx-krav og mister adgang til bysoner.
Opel Zafira (diesel, før Euro 6)

Selv med ettermontert filter oppfyller mange ikke kravene. De vil bli avvist i mange byer.
Hyundai i30 (diesel, før 2015)

Disse eldre modellene har svakt rensesystem og vil ikke få tilgang til miljøsonene.
Fiat Punto (eldre bensin- og dieselmodeller)

Flere varianter klarer ikke engang Euro 4-krav. Disse blir automatisk for gamle i 2027.
Mercedes E-klasse (diesel, før Euro 6)

Selv luksusbiler omfattes. Eldre dieselmodeller av E-klasse nektes adgang til miljøsoner i fremtiden.