Elbiler
Disse bilene blir ikke godkjent etter 2026: kjører du en av dem
EU-strammer inn: Disse populære bilene blir ulovlige etter 2026.
Nye EU-regler og nasjonale krav til utslipp, sikkerhet og teknologi innebærer at flere kjente bilmodeller ikke lenger vil bli godkjent etter 2026. Særlig eldre biler uten partikkelfilter, moderne assistentsystemer eller godkjente crashtest-resultater vil bli berørt.
Hvis du eier en av bilene på denne listen, risikerer du å ikke få bilen gjennom EU-kontroll når de nye reglene trer i kraft.
Volkswagen Polo (eldre dieselmodeller)

Disse modellene oppfyller ikke fremtidens krav til utslipp og kan få problemer med godkjenning selv ved små feil.
Peugeot 206

En gammel favoritt blant pendlerne, men bilen mangler moderne sikkerhetsutstyr. Nye krav til bremsehjelp og kollisjonsvern setter en stopper for videre bruk.
Ford Mondeo (før 2012)

Disse modellene har høye utslipp og mangler partikelfilter. I tillegg scorer de dårlig på moderne sikkerhetsstandarder.
Renault Scenic (tidlige generasjoner)

En familieklassiker, men eldre Scenic mangler ESP, moderne kollisjonsputer og drivstoffbesparende teknologi. Det blir kritisk etter 2026.
Toyota Avensis (2000–2010)

Pålitelig, men teknisk utdatert. Fravær av avanserte assistentsystemer og høyt drivstofforbruk gjør denne bilen uegnet fremover.
Citroën C3 (før 2010)

Disse bilene mangler nødbrems og annen viktig sikkerhetsteknologi. I tillegg er krasjbeskyttelsen svak.
Opel Astra (eldre diesel)

Uten oppdatert programvare og partikelfilter er de gamle diesel-Astra på vei ut. De vil ikke oppfylle nye utslippskrav.
Hyundai Getz

En billigbil som scorer svakt på sikkerhet og krasjtester. Den vil trolig bli avvist i EU-kontroll under nye regelverk.
Suzuki Alto

En av de minste og mest sårbare bilene. Lav vekt og manglende kollisjonsvern er blant grunnene til at modellen fases ut.
Fiat Punto

Enkel og billig, men uten moderne krav til aktiv sikkerhet og utslipp. En av modellene som mest sannsynlig forsvinner fra veiene.