Følg oss her

Elbiler

BYD vil ta lynrask 5-minutters lading til Europa

BYD forbereder nå et stort teknologisk løft på det europeiske ladenettet.

Publisert

d.

Shutterstock.com

Selskapet planlegger å introdusere sin Flash Charging-teknologi, som kan levere opptil én megawatt effekt til kompatible biler. Det er betydelig høyere enn dagens hurtigladere og markerer et ambisiøst steg inn i det europeiske markedet. En oppdatering fra selskapet viser at BYD allerede rekrutterer nøkkelpersoner til utrullingen i 2026.

Stor europeisk satsing under oppbygging

BYD søker nå ansatte som skal stå for alt fra valg av ladeplasseringer til godkjenninger, energilagring, strømtilkobling og bygging av selve ladestasjonene. Et nytt driftssenter plasseres i Nederland, mens utrullingen skal omfatte flere europeiske land. Rekrutteringen tyder på at BYD ønsker å etablere seg raskt og i stor skala, i tråd med selskapets ekspansjonstempo på andre kontinenter.

Les også: Kan du kjøre med en defekt lykt? Få vet det, men her er svaret

Hva er Flash Charging – og hvorfor er det så raskt?

Flash Charging er laget for BYDs nye Super e-Platform, en 1 000-volts arkitektur som ligger langt over dagens vanlige ladestandarder. I Kina har teknologien allerede vist at et nesten tomt batteri kan fylles til over 50 prosent på under fem minutter.

En del av løsningen er store batterilagre som er integrert i ladestasjonen. Disse lagrene gjør at kraften ikke hentes direkte fra strømnettet i sanntid, men fra batterier som allerede er fylt. Det gjør det mulig å levere megawatt-effekt uten å overbelaste lokal infrastruktur. For å få full effekt må bilen støtte BYDs teknologi. Foreløpig gjelder det blant annet modellene Han L EV og Tang L EV.

I motsetning til mange nåværende hurtigladere, som deler effekt mellom bilene eller begrenses av nettilførsel, er Flash Charging laget for å gi maksimal ytelse til én enkelt bil av gangen.

Kan andre biler bruke laderne?

Ja, men bare til sin egen maksimale ladehastighet. Alle biler med standardisert DC-kontakt vil kunne lade, men bare BYDs egne modeller vil kunne utnytte effekten på opp mot én megawatt. For andre biler vil ladehastigheten typisk ligge mellom 150 og 350 kW, avhengig av bilens konstruksjon. Det skriver input.

Første ladestasjoner kommer i 2026

BYD planlegger å etablere de første ladestasjonene i Europa neste år. I Storbritannia er målet å få rundt 300 ultrahurtigladere i drift innen utgangen av 2026, hovedsakelig plassert ved motorveier. Strategien ventes å bli tilsvarende i andre europeiske land.

Teknologien kan på sikt presse andre bilprodusenter til å satse sterkere på 800- og 1 000-volts plattformer, dersom de vil konkurrere på ladetid. Hurtiglading på fem minutter vil i så fall kunne sette en ny standard for hva elbilbrukere forventer.

Et globalt kappløp om lading

BYD øker fremdriften internasjonalt og har det siste året lansert nye bilmodeller i flere markeder og bygget ut ladeinfrastruktur. Selv om en USA-lansering virker lite sannsynlig nå, skyter selskapet fart i Europa, Asia og Latin-Amerika.

Hvis BYD lykkes med å tilby fem minutters lading i Europa, kan det endre markedets oppfatning av hva som er mulig og samtidig sette hardt press på både ladeoperatører og etablerte bilprodusenter som ikke har tilsvarende teknologi.

Les også: Bilister ødelegger frontrutene sine hver vinter: Denne enkle feilen kan bli dyr

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse