Følg oss her

Elbiler

Brukte elbiler flommer inn på markedet – og gir leasingtilbud til lav pris

Publisert

d.

used cars

Et overskudd av brukte elbiler presser leasingprisene ned

Shutterstock.com

Ifølge InsideEVs er markedet fylt av brukte elbiler som returneres fra leasingavtaler. Det skaper et uvanlig press nedover på prisene. Spesielt korte leasingavtaler blir betydelig billigere. Forbrukere får plutselig flere valgmuligheter.

Tidligere firmabiler dominerer tilbudet

Calreyn88, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

InsideEVs beskriver hvordan mange av bilene kommer fra store bilflåter. De er ofte godt utstyrt og relativt nye. Samtidig har de hatt forutsigbar bruk. Det gjør dem attraktive for privatleasing.

Rekkevidde og teknologi henger etter nye modeller

Shutterstock.com

Selv om prisene er lave, finnes det kompromisser. Ifølge InsideEVs har mange biler kortere rekkevidde og eldre programvare. Hurtiglading er heller ikke alltid standard. Det krever mer bevisste kjøpere.

Leasing reduserer risikoen for verditap

Shutterstock.com

Et viktig argument for leasing er usikkerheten rundt bruktverdi. InsideEVs peker på at rask teknologisk utvikling presser bruktprisene. Leasing gir mulighet til å bytte bil oftere. Og reduserer risikoen for store tap.

Produsenter bruker leasing som ventil

Shutterstock.com

Bilprodusenter og leasingselskaper benytter avtalene for å tømme lagre. Ifølge InsideEVs er dette en måte å stabilisere markedet på. Alternativet er kraftige prisfall på brukte biler. Leasing blir et strategisk virkemiddel.

Kortere avtaler blir stadig vanligere

Shutterstock.com

Mange tilbud gjelder 12 eller 24 måneder. InsideEVs forklarer at fleksibilitet har blitt et viktig salgsargument. Forbrukere vil unngå lange bindinger. Spesielt i et marked i rask endring.

Billig leasing kan endre kjøpsmønstre

Shutterstock.com

Lave månedskostnader gjør elbiler tilgjengelige for flere. Ifølge InsideEVs kan det få flere til å velge el fremfor bensin og diesel. Leasing blir inngangsporten til elbil for nye grupper. Og kan øke tempoet i omstillingen.

Markedet kan snu raskt igjen

Biler, cars
Shutterstock

InsideEVs advarer om at situasjonen ikke nødvendigvis varer. Når tilbudet normaliseres, kan prisene stige. De beste avtalene er tidsbegrensede. Timing blir avgjørende for forbrukerne.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse