Følg oss her

Elbiler

Bilmerker som forsvinner stille og rolig

De forsvinner fra markedet – men nesten ingen legger merke til det.

Publisert

d.

Ikke alle bilmerker forsvinner med store overskrifter. Noen trekkes gradvis tilbake, mister relevans eller fases ut uten at det merkes særlig. Ofte skjer det som følge av oppkjøp, sviktende salg eller endret satsing mot elbiler.

Her er ti bilmerker som er i ferd med å forsvinne – uten å lage særlig oppstyr.

Lancia

VanderWolf Images / Shutterstock.com

En gang et luksusmerke med stor prestisje, men i dag kun aktivt i Italia. Produksjonen er begrenset, og kun én modell er igjen.

Mitsubishi (i Europa)

josefkubes / Shutterstock.com

Mitsubishi har trukket seg ut av store deler av det europeiske markedet og reduserer modellutvalget. Fremtiden i Europa er usikker.

DS Automobiles

Jan Kliment / Shutterstock.com

Citroëns premium-merke har hatt vanskeligheter med å finne et publikum. Til tross for at det fortsatt eksisterer, er det knapt synlig.

Infiniti (i Europa)

Artistic Operations / Shutterstock.com

Nissans luksusmerke fikk aldri fotfeste i Europa og trakk seg offisielt ut i 2020. Bare få brukte biler finnes igjen.

Chevrolet (i Europa)

Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Etter at GM valgte å satse på Opel, forsvant Chevrolet stille fra Europa. Kun sportsbiler som Corvette selges fortsatt.

Saab

GrebnerFotografie / Shutterstock.com

Gikk konkurs i 2011, men bilene ruller fortsatt på veiene. Navnet lever videre blant entusiaster, selv om merket er dødt.

Daihatsu

wima hermanto / Shutterstock.com

Kjent for små biler på 90-tallet, men har trukket seg fra Europa. Fortsatt stort i Asia.

Rover

ryan_photographs1 / Shutterstock.com

Det klassiske britiske merket forsvant gradvis etter flere oppkjøp. De fleste nyere Rover-modeller bærer nå MG-logo.

Chrysler (i Europa)

Art Konovalov / Shutterstock.com

Etter fusjonen med Fiat og senere Stellantis har Chrysler nærmest forsvunnet fra Europa, selv om det lever videre i USA.

Subaru (i Norge)

Cobalt S-Elinoi / Shutterstock.com

Selv om Subaru fortsatt eksisterer globalt, har merket tapt terreng i Norge. Modellutvalget er lite og distribusjonen begrenset.

Annonse