Følg oss her

Elbiler

Biler med størst verditap: 3 år etter kjøp

Disse bilene mister mest verdi etter tre år – og noen av dem er luksusbiler.

Publisert

d.

Alle vet at nye biler mister verdi – men noen faller mye raskere enn andre. Enkelte modeller har dårlig rykte, lav etterspørsel eller høye driftskostnader som får bruktprisen til å stupe. For den som kjøper nytt, kan det være et økonomisk sjokk.

Her er 10 biler som i snitt har de største verditapene etter tre år.

Jaguar XF

Sue Thatcher / Shutterstock.com

Luksuriøs og komfortabel, men med lav interesse i bruktmarkedet. Mister opptil 60 % av verdien på tre år.

Peugeot 508

Gabriel Nica / Shutterstock.com

Stilfull og romslig, men dårlig rykte trekker ned. Vanlig med 55–60 % verditap selv med lav kilometerstand.

Fiat Tipo

emirhankaramuk / Shutterstock.com

Billig i innkjøp – og enda billigere som brukt. Har lav status og taper raskt verdi.

Opel Insignia

Gabriel Nica / Shutterstock.com

God på utstyr og plass, men lider av svakt omdømme. Kan miste nær 58 % av verdien på få år.

Citroën C5 Aircross

Adamwiki / Shutterstock.com

Komfortabel SUV med særpreg – men svak etterspørsel og høyt verditap preger modellen.

Renault Talisman

Gabriel Nica / Shutterstock.com

Ukjent modell i Norge og vanskelig å selge. Verditap nær 60 % er observert på flere årganger.

Ford Mondeo

RoClickMag / Shutterstock.com

Klassiker som presses av SUV-trenden. Har sett raskt prisfall de siste årene.

Hyundai i40

Dong liu / Shutterstock.com

Mye brukt som firmabil, noe som gir stort tilbud på bruktmarkedet – og lavere priser.

Skoda Superb

Mino Surkala / Shutterstock.com

Flott bil med mye plass, men høy flåteandel gir kraftig prispress som brukt.

Alfa Romeo Giulia

Gabriel Nica / Shutterstock.com

Kjøreglede og design i toppklasse – men lav tillit til driftssikkerhet gir stort verditap.

Annonse