Følg oss her

Biler

Bilgiganten gir opp verdens største marked

Årsaken: en handelskrig som rammer hardt på begge sider av Stillehavet.

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

Spenningsnivået mellom USA og Kina har vært høyt i månedsvis, og konsekvensene begynner nå å merkes – også i bilbransjen. General Motors, USAs største bilprodusent, har kunngjort at de slutter å selge biler i Kina.

Det bekreftet selskapet ifølge DenOffentlige.dk, med henvisning til drastiske endringer i det økonomiske klimaet.

En talsperson for GM uttalte at beslutningen handler om å "omstille Durant Guild og optimalisere General Motors' aktiviteter i Kina". Durant Guild er GMs mer eksklusive satsing i Kina, oppkalt etter selskapets grunnlegger, William Durant.

GM står blant annet bak bilmerkene GMC, Chevrolet og Cadillac, og har solgt over seks millioner biler i året globalt.

Les også: Din gamle Nokia kan være verdt tusenlapper: Denne modellen ble solgt for nesten 10.500 kroner

Tollsatsene eksploderte

Bakgrunnen for det dramatiske grepet er en kraftig eskalerende tollkrig mellom stormaktene. I april hevet president Donald Trump tollsatsen på kinesiske varer til hele 145 prosent. Kina svarte med å ilegge amerikanske varer en gjengjeldelsestoll på 125 prosent.

Situasjonen nærmet seg økonomisk stillingskrig før partene inngikk en midlertidig våpenhvile. De ble enige om å senke tollsatsene med 115 prosentpoeng mens diplomatiske forhandlinger pågår.

Likevel har mange selskaper allerede tatt sine beslutninger – og GM er ikke alene.

Ford trakk seg først

Fords beslutning om å stoppe all eksport til Kina kom allerede i april. Nå følger GM etter, og det setter ytterligere press på bilprodusenter som allerede sliter med økte kostnader og usikkerhet rundt tilgang på råvarer.

Som et slags mottiltak signerte Trump i slutten av april et dekret som fritar amerikanske bilprodusenter fra toll på nøkkelmaterialer som stål og aluminium. Tiltaket ble beskrevet som en redningsplanke for industrien – men det har ikke vært nok til å hindre markedsflukt.

Hva skjer videre?

Beslutningen fra General Motors kan få store ringvirkninger i en bilindustri som allerede er i rask omstilling. Kina er fortsatt verdens største bilmarked, men de nye handelsbarrierene gjør det stadig vanskeligere for utenlandske produsenter å konkurrere.

For GM er det slutten på en æra – og for resten av bilverdenen et varsel om at globale markeder ikke lenger er så åpne som de en gang var.

Les mer: Skremmende sikkerhetshull i VW-appen: Så lett kunne hvem som helst overvåke bilen din

Annonse