Følg oss her

Bil og motor

Verdens mest produserte bilmotor kommer ikke fra Japan eller Tyskland

Den mest bygde motoren i bilhistorien er verken fra Toyota eller Volkswagen

Publisert

d.

Foto: Wikipedia

Når folk gjetter på hvilken bilmotor som er produsert i flest eksemplarer, havner mange på klassikere som Volkswagens luftkjølte boksermotor eller Toyotas driftssikre fire-sylindrede motorer.

Men det riktige svaret kommer fra et helt annet kontinent – og har åtte sylindre.

En V8-klassiker fra USA

Det er nemlig Chevrolets berømte small-block V8 som troner øverst på listen. Siden lanseringen i 1955 har det blitt bygget over 100 millioner eksemplarer av motoren.

Motoren startet sitt liv som en 4,3-liters V8 (265 kubiktommer), og ble raskt brukt i alt fra sportsbiler som Corvette til folkelige modeller som Bel Air.

Les også: Nytt elbilbatteri kan lades helt opp på bare 18 sekunder

En motor som passet alt

Den mest ikoniske varianten – med 350 kubiktommer (5,7 liter) – ble etter hvert et fast innslag i det amerikanske bilbildet. Den fant veien inn i familiebiler, stasjonsvogner, pickup-trucker og varebiler.

Populariteten skyldtes ikke bare rå kraft, men også motorens enkle og robuste konstruksjon. Den var lett å skru på, og det var enkelt å få tak i deler. Dermed ble den et naturlig valg både for bilentusiaster og hverdagsførere.

Arven lever videre i LS-motorene

Produksjonen av originalversjonen stoppet tidlig på 2000-tallet, men motorens DNA lever videre. General Motors' moderne LS-motorer bygger videre på samme grunnidé – og navnet small-block lever i beste velgående blant entusiaster.

Men selv om de nye motorene deler sylindermønster med sine forgjengere, mener mange at de teknisk sett er noe helt annet. Debatten om hvorvidt LS-serien er en ekte arvtaker til den originale small-block V8 pågår fortsatt – særlig i amerikanske bilmiljøer.

Les mer: Råd fra NAF: Slik sparer du på hurtiglading i sommerferien

Annonse