Følg oss her

Bil og motor

Kinas bilrevolusjon: Slik taper Europa kampen om fremtidens marked

Publisert

d.

1. En ny stormakt på hjul

shutterstock.com

Kina har på få år forvandlet bilindustrien fra kopiering til dominans. Mens Europa snakker om grønn omstilling, eksporterer kinesiske produsenter hundretusener av elbiler til resten av verden. Maktbalansen endres raskt.

2. Priskrigen Europa ikke kan vinne

Foto: BYD

Kinesiske biler er opptil 30 prosent billigere enn europeiske modeller – og kvaliteten er nå på samme nivå. Billig produksjon, statlig støtte og kontroll over råmaterialer gir kineserne et forsprang EU ikke kan ta igjen.

3. BYD, Nio og XPeng utfordrer eliten

Shutterstock.com

De nye merkene er ikke lenger ukjente. BYD selger flere elbiler enn Tesla, og Nio åpner luksusbutikker i Berlin og København. De leverer teknologi og design som får tyske produsenter til å virke trege.

4. Europas fabrikker på defensiven

Shutterstock.com

Volkswagen, Renault og Stellantis sliter med å omstille gamle produksjonslinjer til el. Samtidig øker lønninger og energipriser. Resultatet er treg innovasjon og dyrere biler.

5. Kina kontrollerer batteriene

Shutterstock.com

Over 70 prosent av verdens batteriproduksjon ligger i Kina. Uten kinesiske leverandører kan ingen europeisk produsent bygge elbiler. Avhengigheten er total – og voksende.

6. EUs mottiltak kommer for sent

shutterstock.com

Tollmurer og subsidier er på vei, men skaden er allerede skjedd. Kinesiske merker etablerer fabrikker i Europa for å kunne selge lokalt uten toll. Reguleringen henger etter virkeligheten.

7. Forbrukerne stemmer med lommeboka

shutterstock.com

Folk flest velger pris og rekkevidde – ikke nasjonal lojalitet. Kinesiske elbiler tar markedsandeler fordi de gir kundene det de vil ha: teknologi, komfort og lav pris.

8. Europas fremtid på fire hjul

x.com

Bilindustrien har vært Europas økonomiske ryggrad i et århundre. Nå utfordres hele modellen av en ny teknologisk stormakt. Fremtidens veier tegnes i Shanghai – ikke i Stuttgart.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse