Bil og motor
3 japanske bilmerker er kåret til de minst pålitelige i 2025

Japanske biler har i flere tiår hatt rykte på seg for å være blant de mest driftssikre på markedet. Men betyr det at alle japanske bilmerker leverer kvalitet og sjelden må på verksted? Ikke nødvendigvis. Tre kjente merker skuffer i 2025, ifølge nye internasjonale undersøkelser.
Nissan
Nissan har vært i nyhetsbildet det siste året – og ikke på en positiv måte.
I mai meldte det amerikanske mediet CBS News at Nissan skal kutte 15 % av arbeidsstyrken globalt – rundt 20 000 ansatte – etter et tap på 4,5 milliarder dollar i fjor. Bare noen måneder tidligere hadde kredittvurderingsbyrået Moody’s nedgradert Nissans aksjer til såkalt “søppelstatus”.
– Nissan har i flere år slitt med problemer knyttet til CVT-girkassene sine, og det er fortsatt en frustrasjon for mange eiere, forklarer Alex Black fra bilnettstedet EpicVIN. – Folk melder om rykkete kjøring, slarkete girskift og girkasser som må byttes altfor tidlig.
Consumer Reports, et av de mest anerkjente forbrukermagasinene i USA, kåret i år Nissan til det minst pålitelige japanske bilmerket i sin store undersøkelse.
Infiniti
Mange asiatiske bilprodusenter har lansert egne luksusmerker for å konkurrere med europeiske premiummodeller. Toyota har Lexus, Honda har Acura, Hyundai har Genesis – og Nissan har Infiniti.
Men problemene hos Infiniti ligner i stor grad på dem hos moderselskapet Nissan. Bilene produseres ofte på samme fabrikker, med mange av de samme komponentene og prosessene – det er stort sett bare emblemet som er forskjellig.
– Infiniti sliter mer enn konkurrentene, særlig når det gjelder elektronikk, sier Andrey Smirnov, som driver bilpleiefirmaet Silverstone Auto Spa. – Enkel teknologi gir ofte bedre pålitelighet, og Infiniti bygger generelt mer kompliserte biler enn mange andre japanske merker.
I den siste globale undersøkelsen fra bilmagasinet WhatCar havnet Nissan på fjerdeplass blant de minst pålitelige merkene – på linje med MG, Alfa Romeo og Vauxhall.
Mitsubishi
Mitsubishi har hatt det tungt de siste årene.
Selskapet har flere ganger måttet nedjustere inntjeningsprognosene – blant annet med et overskudd som falt med hele 76 % i fjor, og ytterligere 26 % bare i årets første måneder, ifølge Reuters.
På et tidspunkt valgte Mitsubishi å trekke seg helt ut av det amerikanske bilmarkedet, blant annet på grunn av handelstiltak og tollsatser innført under Donald Trumps presidentperiode, skriver Motor1.
– Mitsubishi sliter med utdatert teknologi og billige komponenter, sier Alex Black. – Flere analytikere mener merket har blitt akterutseilt både når det gjelder kjøreegenskaper og driftssikkerhet.
Alan Gelfand ved det amerikanske verkstedet German Car Depot opplever det samme:
– Vi ser mange problemer med CVT-girkasser og generelt lav byggekvalitet i Mitsubishi-modeller.
Mitsubishi er nå så marginalisert i USA at de ikke en gang ble inkludert i den siste pålitelighetsundersøkelsen til Consumer Reports. I J.D. Power-rapporten for 2025 havnet Mitsubishi helt nederst blant de japanske bilmerkene.
Hva bør du velge i stedet?
Dersom du vurderer å kjøpe en pålitelig japansk bil i 2025, kan det være lurt å styre unna Nissan, Infiniti og Mitsubishi. Toyota, Honda, Subaru og Hyundai gjør det fortsatt svært godt både i tester og blant bileiere verden over.