Følg oss her

Biler

Tysk bilindustri endrer spillereglene: Nå er det slutt for flere populære bilmerker

Den tyske bilindustrien står midt i en omfattende omstilling. Mercedes-Benz har besluttet å flytte en betydelig del av produksjonen ut av Tyskland og til Ungarn.

Publisert

d.

mercedes 1

Beslutningen kommer som et svar på flere utfordringer, blant annet et svakere elbilmarked i Europa og økte amerikanske tollsatser som presser lønnsomheten.

Konsernsjef Ola Källenius har personlig signert avtalen i Budapest sammen med statsminister Viktor Orbán.

Fabrikken i Kecskemét skal utvides betydelig og ansette rundt 3.000 nye medarbeidere.

Når utbyggingen er ferdig, vil anlegget bli Mercedes’ viktigste produksjonssenter i Europa.

Det skriver mediet plovdiv24.

Ny maktbalanse i europeisk bilproduksjon

Ungarn står i dag for omtrent 15 prosent av Mercedes’ samlede produksjon. Etter utvidelsen vil andelen øke til 30 prosent.

Fabrikken i Kecskemét kommer dermed til å overgå de historiske fabrikkene i Sindelfingen, Rastatt og Bremen når det gjelder produksjonskapasitet.

Det anslås at den ungarske fabrikken vil kunne produsere mellom 300.000 og 400.000 biler i året, mens de tyske anleggene hver ligger rundt 200.000.

Lavere lønnskostnader, raskere godkjenningsprosesser og mindre byråkrati har vært avgjørende faktorer for beslutningen om å flytte produksjonen.

Nye modeller på vei

Den ungarske fabrikken får ansvaret for å bygge neste generasjon av C-Klassen som helelektrisk modell basert på MB.EA-plattformen.

I tillegg skal den produsere den nye GLB, som kommer både som hybrid og i en ren elektrisk versjon.

De mest eksklusive modellene, som AMG GT, blir fortsatt produsert i Tyskland, men volumproduksjonen flyttes i økende grad mot øst.

Samtidig har Mercedes lansert et frivillig sluttpakkeprogram for opptil 40.000 ansatte i Tyskland, hovedsakelig innen administrasjon og utvikling.

Målet er å redusere kostnadene med fem milliarder euro årlig innen 2027.

Ungarn blir Europas nye bilsentrum

Flere bilprodusenter retter nå blikket mot Øst-Europa. BMW, Audi og kinesiske BYD investerer tungt i nye fabrikker i Ungarn, som raskt er i ferd med å bli et nytt kraftsenter i europeisk bilindustri.

Ifølge landets utenriksminister Péter Szijjártó vil Ungarn snart produsere over én million biler i året – et nivå kun fem andre europeiske land kan matche.

Utviklingen markerer et tydelig skifte i bilindustriens tyngdepunkt. Tyskland mister gradvis noe av sin posisjon som Europas ubestridte bilnasjon, mens Øst-Europa rykker stadig nærmere førersetet.

Annonse