Biler
Tysk bilindustri endrer spillereglene: Nå er det slutt for flere populære bilmerker
Den tyske bilindustrien står midt i en omfattende omstilling. Mercedes-Benz har besluttet å flytte en betydelig del av produksjonen ut av Tyskland og til Ungarn.
Beslutningen kommer som et svar på flere utfordringer, blant annet et svakere elbilmarked i Europa og økte amerikanske tollsatser som presser lønnsomheten.
Konsernsjef Ola Källenius har personlig signert avtalen i Budapest sammen med statsminister Viktor Orbán.
Fabrikken i Kecskemét skal utvides betydelig og ansette rundt 3.000 nye medarbeidere.
Når utbyggingen er ferdig, vil anlegget bli Mercedes’ viktigste produksjonssenter i Europa.
Det skriver mediet plovdiv24.
Ny maktbalanse i europeisk bilproduksjon
Ungarn står i dag for omtrent 15 prosent av Mercedes’ samlede produksjon. Etter utvidelsen vil andelen øke til 30 prosent.
Fabrikken i Kecskemét kommer dermed til å overgå de historiske fabrikkene i Sindelfingen, Rastatt og Bremen når det gjelder produksjonskapasitet.
Det anslås at den ungarske fabrikken vil kunne produsere mellom 300.000 og 400.000 biler i året, mens de tyske anleggene hver ligger rundt 200.000.
Lavere lønnskostnader, raskere godkjenningsprosesser og mindre byråkrati har vært avgjørende faktorer for beslutningen om å flytte produksjonen.
Nye modeller på vei
Den ungarske fabrikken får ansvaret for å bygge neste generasjon av C-Klassen som helelektrisk modell basert på MB.EA-plattformen.
I tillegg skal den produsere den nye GLB, som kommer både som hybrid og i en ren elektrisk versjon.
De mest eksklusive modellene, som AMG GT, blir fortsatt produsert i Tyskland, men volumproduksjonen flyttes i økende grad mot øst.
Samtidig har Mercedes lansert et frivillig sluttpakkeprogram for opptil 40.000 ansatte i Tyskland, hovedsakelig innen administrasjon og utvikling.
Målet er å redusere kostnadene med fem milliarder euro årlig innen 2027.
Ungarn blir Europas nye bilsentrum
Flere bilprodusenter retter nå blikket mot Øst-Europa. BMW, Audi og kinesiske BYD investerer tungt i nye fabrikker i Ungarn, som raskt er i ferd med å bli et nytt kraftsenter i europeisk bilindustri.
Ifølge landets utenriksminister Péter Szijjártó vil Ungarn snart produsere over én million biler i året – et nivå kun fem andre europeiske land kan matche.
Utviklingen markerer et tydelig skifte i bilindustriens tyngdepunkt. Tyskland mister gradvis noe av sin posisjon som Europas ubestridte bilnasjon, mens Øst-Europa rykker stadig nærmere førersetet.