Biler
Toyota avslører ny teknologi: Truer hele elbil-markedet
Helt uten CO₂-utslipp og billigere enn elbil

Toyota og kinesiske GAC Group har utviklet en ny type forbrenningsmotor som bruker ammoniakk som drivstoff. Prototypen ble vist frem i 2023 og kan kutte utslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med tradisjonelle bensin- og dieselmotorer.
Ammoniakk består av nitrogen og hydrogen, og kan produseres ved hjelp av fornybare energikilder. Når det brennes, slipper det ikke ut CO₂, noe som gjør det til en potensiell joker i det grønne skiftet.
Det kanskje mest interessante: ammoniakkmotorer kan tilpasses eksisterende bilmodeller, uten store endringer i design eller infrastruktur. Dermed kan bilprodusenter unngå de omfattende omkostningene som kreves for å utvikle helelektriske plattformer.
Les også: Bilgiganten gir opp verdens største marked
Truer elbilene?
Et sitat som sirkulerte nylig, tilskrev Toyotas toppsjef Koji Sato utsagnet: "Vår ammoniakkmotor betyr slutten for elbiler." Toyota har i ettertid benektet at uttalelsen ble sagt, men kontroversen har allerede fått fotfeste.
Ifølge ingeniør Qi Hongzhong i GAC har teamet løst det største problemet med ammoniakk – nemlig at det tidligere var vanskelig å få til rask og stabil forbrenning. Nå er teknologien angivelig moden for personbilindustrien.
Et bredt drivstofffokus
Toyota satser for tiden både på hydrogen, elbiler og nå også ammoniakk – og ønsker ikke å låse seg til ett spor i kampen om fremtidens drivlinjer. Om ammoniakkteknologien lykkes, kan den utfordre elbilens enerådende posisjon, særlig i markeder hvor strømproduksjon fortsatt er tungt basert på fossile energikilder.
Foreløpig gjenstår mange spørsmål om sikkerhet, infrastruktur og produksjonskostnader. Men én ting er sikkert: debatt og interesse rundt ammoniakkmotoren har allerede skutt fart i bilverdenen.
Les mer: 1 av 3 nordmenn har blitt svindlet – Er det farlig å ta telefonen?