Følg oss her

Biler

Nye regler gjelder for alle norske bildekk

Statens vegvesen minner om de nye reglene.

Publisert

d.

Norske bildekk bidrar med 8000 tonn mikroplast i naturen hvert år. Dette tilsvarer om lag 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy.

De nye kravene til bildekk skal redusere utslippene betydelig.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Det er lenge siden et bildekk i hovedsak bestod av gummi. Et moderne bildekk inneholder også en rekke ulike plastforbindelser,  blant mye annet. 

"EU arbeider nå med detaljene i de nye kravene som blir innført fra 2028", sier Daniel Thorsell i Statens vegvesen. 

Krav i tre runder

I første runde, fra 2028, gjelder krav fra nye dekk som blir introdusert til markedet.

To år senere, i 2030, kommer krav om at alle nye biler som selges skal ha montert dekk som tilfredsstiller kravene.

I 2032 kommer krav som gjelder alle dekk som omsettes, også til ettermarkedet. 

"Målet er å konstruere dekk som slites mindre", sier Thorsell. 

Tyngre biler gir mer dekkslitasje

Moderne biler er tyngre enn eldre biler. Dette skyldes til dels batteripakkene, men også at moderne biler er større og har mer sikkerhetsutstyr. Med økt tyngde kommer også økt slitasje. 

"Det viktig å merke seg at til tross for at elbiler sliter mer dekk enn andre biler, så er det totale miljøregnskapet likevel positivt for elbiler. Elbilene har ikke lokale utslipp når de kjører, og fordi bilene regenerer energien blir det også mindre bremseslitasje og bremsestøv fra disse", sier Thorsell. 

 
Kjørestil påvirker mest

Selv om bilens vekt påvirker dekkslitasjen, er det mye sjåføren kan gjøre for å redusere dekkslitasje og utslipp. 

"For eksempel har kjørestil og kjørekunnskap stor betydning. Jo mer aggressivt du kjører, jo mer dekk sliter du. Sjåførens adferd har stor innvirkning på dekkslitasjen", sier Thorsell. 

I tillegg er det viktig å ha riktig lufttrykk i dekkene. Har du for høyt eller for lavt lufttrykk, sliter det mer på dekkene. 

"En rolig kjørestil er derfor bra både for miljøet og for lommeboka. Å bruke piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret er en dårlig idé, fordi disse slites veldig raskt ned og gir dårligere trafikksikkerhet", sier Daniel Thorsell. 


Hva skjer med mikroplasten? 

Partiklene fra bildekk ender opp sammen med veistøvet, som også består av asfaltslitasje og partikler fra veimarkeringer. 

"Alt dette, veistøv, mikroplast og andre stoffer gjør skade på natur og mennesker. Statens vegvesen samarbeider tett med Miljødirektoratet for å lære mer om hvordan vi kan redusere utslipp av mikroplast", avslutter Daniel Thorsell.

Yvonne Thomsen har over 30 års erfaring som journalist og en urokkelig nysgjerrighet på alt som beveger seg innen teknologi og innovasjon. Hun er ikke noe teknisk geni – og det er nettopp derfor hun brenner for å gjøre kompliserte temaer forståelige for folk flest. Yvonne elsker å lære nye ting, og tar leserne med seg inn i teknologiens verden med et skarpt blikk, engasjement og en praktisk tilnærming. Hos Teksiden.no bidrar hun med artikler som gjør det lettere å ta gode valg i en digital hverdag, enten det handler om mobilabonnement, kunstig intelligens eller hvordan du unngår digitale svindelfeller

Annonse