Følg oss her

Biler

Halvparten av vinterdekkene stryker i stor tysk test

En ny omfattende test fra den tyske bilorganisasjonen ADAC avslører store forskjeller i kvalitet mellom vinterdekk.

Publisert

d.

vinterdekk
Foto: Shutterstock

Av 31 testede modeller fikk nesten halvparten så dårlige resultater at de frarådes helt. Enkelte av de svakeste dekkene hadde over 15 meter lengre bremsestrekning enn de beste.

Store forskjeller i bremselengde

ADAC testet dekk i dimensjonen 225/40 R18 – en vanlig størrelse for biler som Volkswagen Golf, Audi A3, Skoda Octavia og Mercedes A-klasse. Bare fire dekk fikk karakteren «god», tolv ble vurdert som «tilfredsstillende», mens hele 14 ble dømt «ikke anbefalt».

Les også: Livsfarlige: Disse barnesetene stryker i test

Forskjellene på veien er dramatisk store. På våt asfalt stoppet testvinneren Goodyear UltraGrip Performance 3 etter 31,7 meter. Det dårligste dekket, Syron Everest 2, trengte hele 47,1 meter for å stanse – en forskjell som tilsvarer at den ene bilen står stille mens den andre fortsatt har en fart på rundt 45 km/t. Ifølge ADAC utgjør det en klar sikkerhetsrisiko.

De beste og dårligste dekkene

Goodyear UltraGrip Performance 3 ble årets vinner, først og fremst på grunn av svært gode egenskaper på vått underlag. Det imponerte også med lav slitasje, opptil 76 000 kilometer levetid – noe som gjør prisen på cirka 900 kroner per dekk lettere å forsvare. Det skriver input.

Også Michelin Pilot Alpin 5, Bridgestone Blizzak 6 og Dunlop Winter Sport 5 fikk vurderingen «god». Continental, Nokian og Kleber havnet i midtsjiktet med «tilfredsstillende».

Billigdekk frister, men er en felle

Selv om noen rimelige merker klarte seg brukbart, dumpet de fleste. ADAC advarer mot å velge de billigste dekkene, selv om prisen kan virke fristende. Når bremselengden øker med flere meter, blir risikoen for alvorlige ulykker betydelig høyere.

Testen viser tydelig at kvalitet på vinterdekk handler om mer enn pris. Gode dekk kan bety forskjellen mellom å unngå en ulykke og å havne i en. ADAC anbefaler derfor å velge anerkjente merker som scorer høyt på våtgrep og sikkerhet – og ikke la seg lure av lav pris og flotte løfter fra ukjente produsenter.

Les også: Myter om elbiler som fortsatt holder folk tilbake

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse