Følg oss her

Biler

Går du i denne fellen kan det kan koste deg dyrt

Privatleasing kan være et attraktivt alternativ for mange, men det er noen ting du skal passe opp for.

Publisert

d.

Bil
Foto: Shutterstock

Privatleasing har blitt et populært alternativ for mange bilkjøpere i Norge. Med kampanjer som lokker med lave renter, null startleie og ekstra utstyr inkludert, fremstår leasing som en oversiktlig og enkel løsning for dem som ønsker ny bil uten store engangsutgifter. Men dersom man ikke følger vilkårene nøye, kan det bli dyrt.

Dyre konsekvenser ved slurv

En bileier fikk nylig en regning på 50 000 kroner da han leverte tilbake leasingbilen sin. Årsaken var at han ikke hadde gjennomført service i henhold til avtalte intervaller. Ifølge Ole Jørgen Berg-Nielsen, leasingrådgiver i selskapet Autorelease, er dette en av de vanligste og mest kostbare tabbene folk gjør. Det skriver dagbladet.

Det er avgjørende å følge serviceplanen. Hvis du dropper det, kan det påvirke garantien og føre til merkostnader ved tilbakelevering, sier Berg-Nielsen.

Les også: Spar strøm uten å endre vanene dine: smarte triks som virker av seg selv

Rente kan endre kostnaden betydelig

Et annet punkt mange overser er om leasingtilbudet innebærer fast eller flytende rente. En lav månedlig kostnad kan fremstå attraktiv, men dersom renten ikke er låst, risikerer man økte kostnader senere i leasingperioden.

Hvis renten øker med 1000 kroner i måneden de to siste årene, kan det gi en merkostnad på 24 000 kroner totalt. Derfor bør du alltid sjekke om renten er fast gjennom hele avtaletiden.

Kilometer og skader kan koste ekstra

De fleste leasingavtaler setter en øvre grense for hvor langt du kan kjøre, ofte 45 000 kilometer over tre år. Kjører du mer enn avtalt, kan det koste to til tre kroner per overkjørt kilometer. Ekstra kjørelengde på 7500 kilometer kan dermed føre til en regning på opptil 20 000 kroner.

I tillegg må bilen leveres tilbake i god stand. Normal slitasje aksepteres, men skader utover dette, som bulker eller riper, må repareres – ellers vil du bli belastet for utbedringen.

"Du må behandle bilen som om den var din egen", sier Berg-Nielsen. – Forhandleren bestemmer prisen for utbedring av skader som oppdages ved tilbakelevering, og det kan bli kostbart.

Fordeler ved privatleasing – med forbehold

Berg-Nielsen understreker at privatleasing fortsatt kan være en god løsning for mange – så lenge man er oppmerksom på vilkårene.

"Du får et forutsigbart bilhold uten verditap og med full garanti. Men det krever at du følger opp avtalen. Glemmer du service eller kjører langt over avtalt kilometerstand, kan det koste deg dyrt", sier han.

Vanlige feil ved leasing:

  1. Manglende service: Hvis service ikke er inkludert i avtalen, er det ditt ansvar. Å hoppe over service kan føre til høy sluttregning.
  2. Flytende rente: En lav rente kan være fristende, men sjekk om den er fast i hele perioden.
  3. Overkjørt kilometer: Pass på at du ikke kjører mer enn avtalt. Ekstra kilometer koster.
  4. Skader på bilen: Utbedre bulker og riper før tilbakelevering. Hvis ikke, kan du bli belastet for reparasjonene.

Les også: Triste nyheter for mange Tesla-eiere: Nesten hver fjerde bil er rammet

Annonse