Biler
Et bilbelte som gjør mer enn å redde liv
Kan samtidig øke rekkevidden til elbiler.
Den tyske leverandøren ZF Lifetec har lansert Heat Belt 2.0, et sikkerhetsbelte med innebygde varmetråder. Beltet er bare 1,3 millimeter tykt, men leverer varme til bryst- og hofteområdet på passasjeren. Oppvarmingen starter nesten umiddelbart og gir en temperatur på rundt 40 grader Celsius på under to minutter.
Sensorer som tilpasser varmen
Systemet styres av en algoritme som tar hensyn til både kroppstemperatur, hudtemperatur, vær og solstråling. Varmen reguleres automatisk, slik at passasjerene slipper å stille inn noe selv. Teknologien er utviklet for å supplere sete- og rattvarme og gi en mer jevn opplevelse uten støy eller trekk.
Kan spare energi i elbiler
I elbiler er oppvarming en av de største energityvene om vinteren. Ved å gi varme direkte til kroppen kan man senke kupétemperaturen med flere grader uten at komforten forsvinner. Ifølge ZF kan dette redusere klimaanleggets effektbehov med opptil 1000 watt på korte turer, og rundt 200 watt på lengre reiser. Resultatet er bedre rekkevidde og lavere energiforbruk.
Økt komfort og sikkerhet
En annen fordel er at passasjerene slipper å bruke tunge vinterjakker i bilen, siden beltet i seg selv holder overkroppen varm. Det gjør at sikkerhetsbeltet ligger tettere og dermed fungerer bedre ved en eventuell kollisjon.
Klar for mange bilmodeller
ZF opplyser at Heat Belt 2.0 kan tilpasses alt fra småbiler til luksusmodeller. Systemet kan også aktiveres automatisk når føreren nærmer seg bilen, dersom kjøretøyet har nærhetssensorer. Dermed kan beltet starte forvarmingen før du setter deg inn.