Følg oss her

Biler

Disse bilmodellene mister grepet i krisesituasjoner: sjekk om din er blant dem

Noen biler mister grepet i en krisesving – se om din modell er blant dem.

Publisert

d.

Elgtesten avslører hvor trygge biler er ved brå unnamanøvrer. Mange moderne biler klarer seg fint, men noen mister veigrepet for tidlig eller reagerer farlig sent.

Her er 10 modeller som har skuffet i kjente tester fra bl.a. Teknikens Värld og ADAC.

Toyota Hilux (2020)

Photo: Toyota

Pickup-favoritten feilet elgtesten og ble ustabil allerede ved 60–65 km/t. ESP-en reagerte tregt, og bilen forlot testbanen med kraftig understyring.

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain (2017)

Foto: Mercedes-benz

Luksusbilen overrasket negativt med ustabil styring og tap av kontroll ved bare 66 km/t. Den fløy nesten ut av banen på tross av firehjulstrekk og avansert elektronikk.

Jeep Grand Cherokee (2012)

Foto: Jeep

SUV-en vaklet og var nær å velte under elgtesten. Produsenten avviste først problemet, men måtte til slutt oppdatere programvaren for å roe bilen.

Citroën C-Elysée (2014)

Foto: Citroën

Denne familiebilen med budsjettpris hadde svak styrerespons og ustabil oppførsel i test. ESP-systemet var ikke nok til å holde bilen på veien ved unnamanøvre over 65 km/t.

Hyundai i30 Wagon (2018)

Foto: Hyundai

Stasjonsvognen mistet veigrepet tidlig i testen. Bakhjulet gled ut, og bilen slet med å fullføre manøveren trygt i mer enn 64 km/t.

Suzuki Jimny (2019)

Foto: Suzuki

Den lille firehjulstrekkeren vippet dramatisk i testen og mistet balansen over 60 km/t. Høyt tyngdepunkt og stiv fjæring gjorde den ustabil.

Dacia Logan MCV (2017)

Foto: DVector / Shutterstock.com

Billig og romslig, men svak i krapp sving. ESP manglet på testbilen, og den skled ut til siden ved 65 km/t uten kontroll.

Mitsubishi L200 (2020)

Foto: Mitsubishi

Pickup-en krengte voldsomt i testen og slet med styrerespons. Med last ble situasjonen enda verre, og enkelte modeller manglet ESP.

Chevrolet Aveo (2011)

Foto: Aleksandr Kondratov / Shutterstock.com

Aveo mislyktes med å holde linjen og viste ukontrollerte bevegelser i testen. Til tross for kritikk ble det aldri gjort forbedringer.

Fiat Doblo (2016)

Foto: P.Cartwright / Shutterstock.com

Familiebilen slet med grep og styring under testen. Med passasjerer bak ble understyringen tydelig, og ESP klarte ikke å rette opp situasjonen.

Annonse