AI
Halvparten av internett er nå skrevet av kunstig intelligens
Internett bærer mindre og mindre preg av menneskelig interaksjon
Ifølge en fersk rapport fra analyseselskapet Five Percent står kunstig intelligens nå bak mer enn halvparten av alt nytt innhold som publiseres på internett. Studien undersøkte millioner av artikler og fant at andelen AI-skrevne tekster passerte den menneskeskapte i november 2024.
Forskerne brukte verktøyet Surfer AI Detector til å analysere artikler, der alt med mer enn 50 prosent AI-sannsynlighet ble klassifisert som maskinlaget. Til sammenligning var kun 39 prosent av alt innhold AI-generert i 2023, ett år etter lanseringen av ChatGPT.
AI-veksten har flatet ut
Selv om tallene kan virke alarmerende, viser studien at veksten i AI-innhold har begynt å bremse. Etter en eksplosiv økning i 2023, har andelen stabilisert seg. Ekspertene bak rapporten mener dette kan tyde på at markedet har nådd et metningspunkt – eller at Google har blitt bedre til å filtrere bort innhold av lav kvalitet.
Google stopper AI-søppel
AI-genererte tekster gjør det ofte dårlig i søkemotorer. Ifølge rapporten rangerer menneskeskrevet innhold fortsatt høyere, noe som tyder på at Googles algoritmer effektivt gjenkjenner og nedprioriterer innhold som mangler originalitet eller dybde.
Slik ble forskningen gjort
For å teste nøyaktigheten i undersøkelsen brukte forskerne OpenAIs egen GPT-4o til å generere over 6 000 artikler, som ble analysert med Surfer-verktøyet. 99,4 prosent ble korrekt identifisert som AI-skrevne. Deretter ble nesten 16 000 artikler fra før ChatGPTs lansering (2020–2022) testet – bare 4,2 prosent ble feilaktig klassifisert som AI-tekst.
AI overtar mer enn bare skriving
AI har ikke bare inntatt redaksjonene. Den lager musikk, filmer og kunst – og til og med virtuelle artister har nå hundretusenvis av lyttere på Spotify. I filmbransjen brukes AI-genererte skuespillere allerede i enkelte produksjoner, noe som skaper debatt blant ekte skuespillere.
En ny æra for internett
Rapporten viser at AI nå er en integrert del av alt vi leser, ser og hører på nettet. Samtidig antyder forskerne at den raske utviklingen kan flate ut, i hvert fall inntil søkemotorene begynner å slippe mer maskinskapt innhold gjennom filteret.

