Elbiler
Disse elbilene lader saktere enn du tror: og det kan koste deg dyrt
Disse elbilene lader så sakte at det kan ødelegge hele reiseplanen din – sjekk om din er på listen.

Ladehastighet på elbiler blir ofte oversett, men det kan ha stor betydning i hverdagen. Noen elbiler lader så sakte at selv korte stopp ved hurtigladere ikke er nok.
Her er 10 modeller som skuffer på ladefart – og hvorfor det er et større problem enn de fleste innser.
Mazda MX-30

Stilig design, men skuffende batteri og ladehastighet. Med maks 50 kW tar oppladingen lang tid. Det gjør spontan kjøring og langtur mer krevende.
Honda e

Honda e passer til byen, men den topper ved bare 46 kW. Lange ladestopp selv på korte turer kan raskt bli frustrerende.
Lexus UX 300e

Luksusbilen har lite batteri og kun 50 kW ladeeffekt. Resultatet er overraskende lange stopp som ikke matcher bilens prislapp.
Opel Mokka-e

Oppgitt til 100 kW, men i praksis sjelden over 70 kW. Dette føles tregt sammenlignet med konkurrentene.
Peugeot e-208

Teoretisk 100 kW, men effektkurven faller raskt. Du må ofte vente lenger enn forventet, noe som reduserer bilens brukervennlighet.
Renault Zoe

Mange Zoe-varianter har ikke DC-lading, kun AC. Det betyr trege offentlige ladestasjoner og dårlig fleksibilitet på farten.
Nissan Leaf

Leaf bruker det gamle CHAdeMO-stikket og lader maks 50 kW. Mange hurtigladere støtter ikke lenger denne standarden.
Hyundai Kona Electric (før facelift)

Tidlige versjoner lader maks 70 kW. Ved høy batteritemperatur begrenses effekten ytterligere.
Mini Electric

Med 32 kWh batteri og maks 50 kW høres det greit ut, men reell ladehastighet gir lite i forhold til pausetiden.
Citroën É-C4

Lover 100 kW, men ligger ofte lavere i praksis. Batteristyringen er middelmådig og gir upålitelig ladeopplevelse.