Følg oss her

Elbiler

Disse elbilene lader saktere enn du tror: og det kan koste deg dyrt

Disse elbilene lader så sakte at det kan ødelegge hele reiseplanen din – sjekk om din er på listen.

Publisert

d.

Ladehastighet på elbiler blir ofte oversett, men det kan ha stor betydning i hverdagen. Noen elbiler lader så sakte at selv korte stopp ved hurtigladere ikke er nok.

Her er 10 modeller som skuffer på ladefart – og hvorfor det er et større problem enn de fleste innser.

Mazda MX-30

New,Mazda,Mx-30,E-skyactiv,R-ev,Plug-in,Hybrid,Car,Premiere,At
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Stilig design, men skuffende batteri og ladehastighet. Med maks 50 kW tar oppladingen lang tid. Det gjør spontan kjøring og langtur mer krevende.

Honda e

Foto: AizuddinRazakphotography / Shutterstock.com

Honda e passer til byen, men den topper ved bare 46 kW. Lange ladestopp selv på korte turer kan raskt bli frustrerende.

Lexus UX 300e

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Luksusbilen har lite batteri og kun 50 kW ladeeffekt. Resultatet er overraskende lange stopp som ikke matcher bilens prislapp.

Opel Mokka-e

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Oppgitt til 100 kW, men i praksis sjelden over 70 kW. Dette føles tregt sammenlignet med konkurrentene.

Peugeot e-208

Peugeot,E-208,Electric,Car,At,The,Brussels,Autosalon,European,Motor
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Teoretisk 100 kW, men effektkurven faller raskt. Du må ofte vente lenger enn forventet, noe som reduserer bilens brukervennlighet.

Renault Zoe

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Mange Zoe-varianter har ikke DC-lading, kun AC. Det betyr trege offentlige ladestasjoner og dårlig fleksibilitet på farten.

Nissan Leaf

Lafayette,-,August,10,,2024:,Nissan,Leaf,Sv,Plus,Ev
Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Leaf bruker det gamle CHAdeMO-stikket og lader maks 50 kW. Mange hurtigladere støtter ikke lenger denne standarden.

Hyundai Kona Electric (før facelift)

Foto: Zoran Karapancev / Shutterstock.com

Tidlige versjoner lader maks 70 kW. Ved høy batteritemperatur begrenses effekten ytterligere.

Mini Electric

Foto: Florenc.Elezi / Shutterstock.com

Med 32 kWh batteri og maks 50 kW høres det greit ut, men reell ladehastighet gir lite i forhold til pausetiden.

Citroën É-C4

Foto: Citroën

Lover 100 kW, men ligger ofte lavere i praksis. Batteristyringen er middelmådig og gir upålitelig ladeopplevelse.

Annonse