Følg oss her

Elbiler

Elbil med campingvogn? Dette overrasker de fleste

Kan du egentlig dra på campingferie med elbil og tung tilhenger uten problemer? Ja, sier ekspertene – men bare hvis du vet dette.

Publisert

d.

Campingvogn
foto: Shutterstock

Du har kanskje sett dem i sommer: elbiler med svære hengere og campingvogner på slep, klare for ferieeventyr. Men er det så lurt? Mange tenker nok "rekkeviddeangst" og bratte fjellpass, men ekspertene er tydelige: Det går helt fint – med noen smarte grep. Det skriver dagens.no.

Ståle Frydenlund fra Norsk elbilforening har testet elbil med campingvogn siden 2019 – og har rullet over 11.000 kilometer med tung last bak. Han har testet både kjøreegenskaper, ladebehov og hvordan vekten påvirker stabiliteten. Erfaringene er klare: Elbilen duger, men krever planlegging.

"En dårlig vektbalansert henger kan bli ustabil og vanskelig å kontrollere", forklarer Frydenlund. Han anbefaler å plassere mest mulig av vekten lavt og tett ved akslingen. Og ja, husk å sikre lasten godt.

Forbruket øker, det er det ingen vei utenom. Med 1500–2000 kilo bak bilen kan rekkevidden halveres. Men på flat vei er det fullt overkommelig – mange ser bare 60–70 prosent økning i forbruk. I oppoverbakker stiger det mer, men elbiler tar igjen litt via regenerering på vei ned.

Ladestasjonene? De har tatt hintet

Mange er nå tilrettelagt for bil med henger, så du slipper å koble fra for hver eneste lading. Moderne elbiler lader ofte fra 10 til 80 prosent på bare 20 minutter – akkurat nok tid til å strekke på beina og hente kaffe.

Noen elbiler har også en snedig funksjon kalt vehicle-to-load. Det betyr at du kan bruke bilen som strømkilde – perfekt for å holde liv i kaffetrakteren eller kjøleskapet på camping.

Konklusjonen? Ja, elbilen kan trekke tungt – og det funker overraskende bra. Så lenge du kjenner bilens grenser, planlegger ruta og har riktig sertifikat, er det ingenting i veien for å reise på elbilferie med hele lasset.

Kanskje er det på tide å droppe rekkeviddeangsten og heller nyte turen. For med dagens teknologi og ladeinfrastruktur er det få grunner til å la hengeren bli hjemme.

Annonse