Elbiler
Europeiske forskere tar opp kampen mot Kina – faststoffbatteri er ferdigutviklet

Når det gjelder utviklingen av faststoffbatterier, ser det ut til at Kina har ligget et hestehode foran. Men et konsortium bestående av 14 europeiske partnere, blant dem tyske Fraunhofer ISC, gir ikke opp kampen.
Gjennom EU-prosjektet Horizon 2020 og initiativet SOLiDIFY, har forskere nå utviklet et faststoff-lithium-metall-batteri i Belgia – et batteri som ser ut til å kunne konkurrere med de beste. I stedet for flytende elektrolytt, som i tradisjonelle litium-ion-batterier, benyttes et fast elektrolyttmateriale, noe som gjør batteriet betydelig kraftigere.
Betydelig høyere energitetthet
Under utviklingen ble det laget en såkalt "pouch-celle", som har flere fordeler sammenlignet med vanlige litium-ion-batterier. Forskerne måler energitetthet i wattimer per liter i stedet for per kilo, som ellers er vanlig. Likevel er tallene sammenlignbare.
Mens et typisk litium-ion-batteri har en energitetthet på rundt 800 Wh/L, ligger det nye batteriet på hele 1070 Wh/L. Dette er mulig takket være en kombinasjon av en tykk katode med høy energitetthet og en tynn lithium-metall-anode. Katoden er atskilt fra anoden med en tynn separator laget av fast elektrolytt.
Lave produksjonskostnader
Det er ikke bare energitettheten som er imponerende – også de beregnede produksjonskostnadene vekker oppsikt. Ved masseproduksjon forventer forskerne at kostnaden vil ligge under 150 euro per kilowattime. Det gjør teknologien svært interessant for industrien, spesielt innen elbilproduksjon.
En annen fordel med den nye cellen er at batteriet er langt mindre brannfarlig enn andre faststoffbatterier. Ved å bruke ekstremt tynne beskyttelseslag og katoder med svært lite kobolt, reduseres miljøpåvirkningen samtidig som kapasiteten forbedres.
Alt tyder på at dette på sikt kan bli et batteri som tas i bruk i elbilindustrien – selv om det neppe skjer med det aller første.