Streaming
Toy Story-regissør forsvarer tilbakekomsten til Pixars kjente leker
Pixars ikoniske leker vender tilbake, og den originale Toy Story-regissøren forsvarer nå hvorfor franchisen langt fra er ferdig.
Et nytt kapittel er på vei for et av animasjonens mest gjenkjennelige ensemble, og filmskaperen bak insisterer på at ingen blir tvunget til å bli med.
Når Disney forbereder seg på å slippe Toy Story 5 neste år, sier regissør Andrew Stanton at langvarige fans enkelt kan «beholde trilogien sin» hvis de ikke ønsker å vende tilbake til franchisen.
Øker innsatsen
I et intervju med Empire forklarte Stanton at den kommende filmen kaster Woody, Buzz og resten av gjengen ut i det han omtaler som deres største «eksistensielle problem»: en iPad-lignende enhet som utfordrer deres plass i en moderne, teknologidrevet barndom.
Han sa at det kreative teamet ble tiltrukket av ideen om klassiske leker som forsøker å navigere i en digital verden, samtidig som han anerkjente dem som føler at Toy Story 3 fra 2010 ga en komplett avslutning på «Andy-årene».
«Så ‘3’ var slutten… på Andy-årene,» sa han til Empire. «Ingen blir frastjålet trilogien sin. De kan beholde den og aldri se en ny film hvis de ikke vil.»
Skiftende epoker
Ifølge Empire understreket Stanton at Toy Story-universet alltid har handlet om endring heller enn nostalgi. «Det finnes ingen garanti for at det holdes i rav,» sa han.
Den tredje filmen sluttet berømt med at Andy ga lekene sine videre til Bonnie, som speilet den virkelige tidens gang siden Pixar lanserte originalen i 1995.
Ni år senere kom Toy Story 4, som denne gangen sentrerte lekene rundt et barnehagemiljø og endte med at Woody og Buzz skilte lag.
Teknologien som utfordring
Stanton sa at den nye filmen tar opp en virkelighet mange husholdninger kjenner igjen: «Ingen leker egentlig med leker lenger,» bemerket han. Han la til at teamet ikke ønsket å framstille teknologi som skurken.
I stedet antydet han at filmen utforsker hvordan endrede vaner påvirker barn – og lekene som ble laget for tidligere generasjoner.
Noen seere har påpekt at Disney allerede har berørt lignende temaer i filmer som Ralph Breaks the Internet, mens andre stiller spørsmål ved om det virkelig er nødvendig å hente frem franchisen nok en gang.
Kommersielt press
Disneys økonomiske motivasjoner forblir en uunngåelig bakgrunn. Toy Story 4 passerte én milliard dollar i 2019 – en milepæl Pixar sjelden har nådd siden, da originaltitler som Elemental og årets svakt presterende Elio har slitt med å konkurrere.
Tidligere i år tok Pixar-sjef Pete Docter opp utfordringene da han snakket om Elios kinotall, hvor han sa at studioet må forutse hva publikum ønsker fremfor å lene seg på kjente merkevarer. Hvis ikke risikerer studioer å lage endeløse oppfølgere: «Da ender vi opp med Toy Story 27.»
Kilder: IGN Nordic, Empire, YouTube/Pixar, YouTube/Laughing Place

