Følg oss her

Streaming

Skrekkfilmens rekordår signaliserer et skifte i mainstream-filmvaner

Horrorsjangeren har nettopp hatt sitt største år på flere tiår.

Publisert

d.

En jevn strøm av sjangerfilmer har gjort 2025 til et helt spesielt år, som minner om skrekkens store gjennombrudd i 2019, men samtidig etablerer en egen identitet.

Uke etter uke fylte publikum kinosalene, på jakt etter dristige skremmescener og uventede historier.

Resultatet ble et år definert av risiko, fornyelse og imponerende billettsalgsstyrke.

Atreyo Palit, frilansskribent for ScreenRant med lidenskap for å fremheve mindre kjente verk, deler sin vurdering av hva som gjør skrekkfilm til årets mest markante film-sjangeren.

Økende drivkraft

Rundt Halloween skjøt trenden ytterligere fart. Flere underholdningsmedier rapporterte om uvanlig sterke billettinntekter på tvers av sjangeren.

Filmskapere som Guillermo del Toro, Zach Cregger og Philippou-brødrene bidro til å drive interessen fremover, og nesten hver premiere ble et sikkert trekkplaster.

Flere titler passerte til og med 50 millioner dollar i USA, en milepæl skrekkfilm sjelden når.

Ifølge bransjeobservatører returnerte enkelte toppfilmer til kino etter å ha gjort det bra på strømmetjenester, noe som ytterligere beviste publikums appetitt for skrekk på det store lerretet.

Ryan Cooglers Sinners ble raskt et kulturelt samtaleemne.

Filmpublikasjoner rapporterte bredt om hvordan den vampyrinspirerte filmen brukte allegori til å utforske rasespenninger og frykten for kulturell utslettelse. Filmen fikk både IMAX-visning og en ny kinorunde.

Samtidig undersøkte The Long Walk hvordan mediebruk henger sammen med moderne vold, og befestet 2025 som et år preget av high-concept-skrekk.

Nye ideer

Andre filmskapere tok sjangeren i nye retninger.

Companion gjenoppfant det populære “Good For Her”-narrativet med rogue KI som ramme og ga temaer som autonomi og kontroll en ny vri.

I Together spiller ekteparet Dave Franco og Alison Brie to mennesker fanget i en romantisk body-horror-spiral som utforsker avhengighet og ubalanse.

Selv filmer uten tunge konseptuelle lag fant publikum. Creggers Weapons satset på storslåtte visuelle grep og fikk både kommersiell og kritisk suksess.

A24 utvidet samtidig sin horrorportefølje med Bring Her Back og Death of a Unicorn, hvor førstnevnte styrket Philippou-brødrenes voksende renommé.

Revival-bølgen

Til tross for bransjetretthet rundt oppfølgere, fikk to hvilende franchises en overraskende sterk retur.

Danny Boyles 28 Years Later ble en global hit, også på strømmetjenester, selv om den skrev om deler av 2007-filmen.

Den største overraskelsen ble Final Destination: Bloodlines, som revitaliserte serien ved å kombinere ikoniske elementer med ny lore.

Global rekkevidde

Utenfor Hollywood fikk internasjonal skrekk stor oppmerksomhet på festivaler.

Julia Ducournaus Alpha, hennes andre kandidat til Gullpalmen, delte kritikerne når det gjaldt historiefortelling, men fikk unison ros for skuespillerprestasjonene.

Norges egen The Ugly Stepsister leverte en mørk nytolkning av Askepott og traff godt blant kunstfilm-publikummet.

I India trakk filmer som Thamma og Lokah Chapter 1: Chandra store folkemengder, mens Rahul Sadasivans Diés Iraé ble fremhevet som et betydelig kunstnerisk gjennombrudd.

Prissesongen

Mot slutten av året stod Cooglers Sinners som et naturlig midtpunkt i prisdebatten.

Bransjerapporter fremhevet filmens sterke posisjon i kampanjen, og den sikret seg en Golden Globe-nominasjon for Beste dramafilm.

Med bare syv skrekkfilmer nominert til Oscar for Beste film, og kun én vinner, markerer Sinners et viktig fremskritt for sjangeren.

Sjangerdominans

Romantikk og musikaler hadde problemer med å slå gjennom til tross for store lanseringer, mens sci-fi som TRON: Ares, Jurassic World og Mickey 17 skuffet.

Superheltfilmer hadde også et av sine svakeste år.

Skrekk derimot blomstret, både i økonomisk og kulturell betydning, og sementerte 2025 som sjangerens absolutte høydepunkt.

Kilder: Screenrant

Annonse