Følg oss her

TV

Ny oppdatering gjør flere populære TV-er ubrukelige: Enten fryser de fast eller viser ikke bilde

Enten fryser de fast eller viser ikke bilde.

Publisert

d.

TV

En programvareoppdatering til Philips-TV-er har skapt store problemer for eiere av modeller fra 2019 og 2020.

Flere opplever at apparatet fryser på Philips-logoen ved oppstart eller ikke viser bilde i det hele tatt. For mange har dette ført til uker uten TV.

Det skriver mediet radar.avrotros.

En måned uten skjerm

Iris som bli intervjuet av nettstedet, er blant dem som er rammet hardest. Hun forteller at TV-en hennes ble ubrukelig etter oppdateringen, fordi hovedkortet sluttet å fungere. En tekniker fra Philips bekreftet feilen.

Hun har nå vært uten TV i over en måned, selv om hun fremdeles betaler for KPN-tjenester hun ikke kan bruke.

Hennes sønn har måttet tilbringe sommerferien uten tilgang til TV. Ifølge Iris har kundeservice gjentatte ganger bedt henne om å være tålmodig.

Forklaring fra TP Vision

Philips henviser til selskapet TP Vision, som produserer og selger TV-ene under lisens. En talsperson bekrefter at en fastvareoppdatering, rullet ut 8. og 9. juli, har ført til feil på enkelte apparater.

Ifølge selskapet kan de fleste problemer løses raskt:

«Vi sender ut en USB-minnepinne med en oppdatering som fjerner feilen. Målet vårt er å levere dette innen to dager etter at kunden har meldt fra,» opplyser talspersonen.

Når standardløsningen ikke fungerer

Iris mottok en slik minnepinne, men i hennes tilfelle lot problemet seg ikke løse.

Hovedkortet var ødelagt, og TV-en kunne ikke repareres. Hun ble derfor informert om at apparatet skulle hentes inn.

Iris opplever situasjonen som urettferdig, siden feilen ikke skyldes henne.

Gratis reparasjon eller erstatningsapparat

TP Vision erkjenner at et lite antall TV-er ikke reagerer på USB-løsningen. For disse kundene tilbys gratis reparasjon.

Hvis reparasjon heller ikke lykkes, får kunden tilbud om et erstatningsapparat i samråd med selskapet.

Annonse