Teknologi
Nå kan godstog lade seg selv: et potenislet gjennombrudd for utslippsfri tungtransport

Verdens første selvladende godstog
Et nytt prosjekt fra gruveselskapet Fortescue i Australia kan være starten på en revolusjon innen tungtransport. Det elektriske godstoget, døpt «Infinity Train», lader seg selv ved hjelp av regenerativ bremsing – helt uten behov for fossilt brensel eller ekstern lading.
Les også: NAF med viktig advarsel for sommeren
Bruker tyngdekraften som drivstoff
Infinity Train er spesielt utviklet for bruk i gruveområder med høydeforskjeller. Når toget lastes med jernmalm på toppen av gruven, utnytter det tyngdekraften og genererer strøm på vei nedover til havnen. Energien som produseres underveis, lagres i batteriene og er tilstrekkelig til å kjøre toget tomt tilbake opp til gruven. Etter første oppladning trenger toget i prinsippet aldri å lades igjen.
Drivstoffkostnader kuttes – miljøet spares
Teknologien har både miljømessige og økonomiske fordeler. Fortescue anslår at det kan spare rundt 82 millioner liter diesel i året, noe som bidrar til selskapets mål om å bli helt uavhengig av diesel innen 2030. Ifølge CleanTechnica samarbeider Fortescue Future Industries og Downer Group om å rulle ut teknologien i stor skala.
Et steg mot netto null
Prosjektet er en del av Fortescues strategi for å redusere utslippene fra gruvevirksomheten til netto null. Konsernsjef Dr. Andrew Forrest mener Infinity Train er et viktig skritt mot en fremtid uten fossilt brensel, og han oppfordrer næringslivet og politikere til å tenke nytt om energiproduksjon og transport.
Les mer: Slutten nærmer seg for NRKs tekst-TV