Teknologi
Ingeniører vil gjøre flyulykker overlevbare med gigantiske kollisjonsputer
To unge ingeinører ønsker å gjøre flyulykker en ting av fortiden.
To unge ingeniører har lansert et dristig forslag for å gjøre flyulykker mindre dødelige: å utstyre passasjerfly med enorme, AI-styrte kollisjonsputer.
Initiativet, kalt Project Rebirth, ble utviklet av Eshel Wasim og Dharsan Srinivasan etter den tragiske Air India-ulykken 12. juni 2025, der 241 mennesker mistet livet da Flight AI171 styrtet i Ahmedabad. Bare én passasjer overlevde ulykken.
Et system for «en andre sjanse»
De to ingeniørene beskriver prosjektet som mer enn bare et teknologisk tiltak. «Rebirth er et svar på sorg. Det er et løfte om at overlevelse kan planlegges, og at det finnes en sjanse til – selv etter at alt har sviktet», sier de.
Systemet består av flere teknologier som bruker sensorer og kunstig intelligens til å overvåke høyde, hastighet, motorstatus, kurs, brann og pilotrespons. Hvis systemet oppdager en uunngåelig krasj under 3.000 fot, aktiveres det automatisk – selv uten pilotens inngripen (med mulighet for overstyring).
Hvordan det fungerer
Når det utløses, vil systemet i løpet av to sekunder blåse opp store kollisjonsputer fra flyets nese, bunn og hale. Disse er laget av lagdelt, støtdempende stoff som skal absorbere kreftene fra krasjen og redusere skadene på flyets struktur.
Les også: Hva er de små hullene ved siden av mobilladeren til? Få vet det, men her er svaret
I tillegg til putene bruker systemet:
- Omvendt skyvekraft: for å bremse flyet i luften og senke hastigheten på nedstigningen.
- Gassdyser: som aktiveres dersom bremsingen ikke er nok, for å stabilisere flyet og redusere hastigheten ytterligere.
- Støtabsorberende væske: plassert bak vegger og seter, som forblir myk til den stivner ved kollisjon for å beskytte passasjerene.
For å hjelpe redningsmannskaper er flyet utstyrt med et lyst oransje ytre, GPS-sporing, infrarøde lys og belyste nødutganger. Det skriver ladbible.
Klare for testing
Wasim og Srinivasan har sendt inn prosjektet til James Dyson Award 2025, en internasjonal konkurranse som belønner innovative design. De har allerede laget detaljerte tegninger, simuleringer og materialdata, og håper nå å samarbeide med flyindustriens testlaboratorier for å gjennomføre kollisjonstester og vindtunnelprøver.
Ifølge de to kan systemet både ettermonteres på eksisterende fly og integreres i nye fly under produksjon. «De fleste dødsfall skyldes selve sammenstøtet, ikke eksplosjonen,» forklarer de. «Derfor har vi fokusert på å dempe slaget, senke hastigheten og absorbere energien.»
Veien videre
Finalistene til årets James Dyson Award offentliggjøres 15. oktober, og vinneren annonseres 5. november. Vinneren får 30.000 pund og muligheten til å realisere prosjektet sitt.
Les også: Ikke hopp over dette før EU-kontrollen: det kan koste deg dyrt