Teknologi
Ingen vindusplasser, ingen krangling: Dette luksusflyet viser verden på skjerm
Glem trange vindusplasser og krangling om utsikten. Et nytt luksusfly kutter ut vinduene helt, men lover en opplevelse som føles mer "naturlig" enn noen gang.
For de fleste som flyr, er vindusplassen den ultimate billetten. Litt mer utsikt, litt mindre innsyn. Men for flyprodusenter er vinduer mest trøbbel. De gjør flyet tyngre, skaper mer luftmotstand og gir ekstra kostnader. Når luksus møter effektivitet, kan det bety farvel til de klassiske, ovale flyvinduene. Det skriver Popular Science.
Texas-baserte Otto Aerospace har bestemt seg: Ingen flere vinduer. I stedet får passasjerene panoramautsikt via HD-skjermer som viser direktebilder fra kameraer utenfor flykroppen. Luksusjeten Phantom 3500, som etter planen skal være klar for kommersiell drift i 2030, lover en futuristisk og „naturlig” opplevelse i 51.000 fots høyde.
Ingen har vindusplass, men alle har sin egen digitale utsikt. Otto kaller det "SuperNatural Vision" – og det gir alle passasjerer samme panoramafølelse som pilotene, som fortsatt har vanlige vinduer i cockpiten.
Men hvorfor kutte vinduer i utgangspunktet?
Svaret handler om noe så nerdete som "laminær luftstrøm". Kort fortalt: Jo glattere flykroppen er, desto mindre luftmotstand. Vinduene skaper ujevnheter og turblens, som igjen betyr høyere drivstofforbruk. Phantom 3500 er designet for maksimal flyt – bokstavelig talt.
Flyet er lite sammenlignet med mange andre privatfly, med en kabin på 6,5 meter i lengde og 2 meter i høyde. Men det gir plass til ni passasjerer og kan fly nesten 6.000 kilometer på en tank. Den kompakte designen og de strømlinjeformede overflatene skal kutte drivstofforbruket med opptil 60 prosent sammenlignet med andre fly i samme klasse.

Fraværet av vinduer gir ikke bare bedre aerodynamikk – det gjør det også lettere å tilpasse interiøret. Trenger du en lounge, et kontor eller kanskje en minikino? Alt er mulig når flyveggen er en skjerm. Og skjermen trenger ikke bare vise utsikten – den kan også brukes til videomøter, film, reklame eller sikkerhetsvideoer.
Selv om Otto ikke er først ute med ideen – både Emirates og Spike Aerospace har lekt med virtuelle vinduer tidligere – er det første gang et fly som dette nærmer seg kommersiell lansering i storskala. Selskapet har allerede signert avtale med Flexjet om levering av 300 fly innen 2030.
Men spørsmålet gjenstår: Vil luksusreisende faktisk trives i en kabin uten ekte vinduer? Studien finnes, og potensialet for klimagevinst er enormt. Men det handler også om følelse. Følelsen av frihet, av å se verden sveve forbi. Otto mener de har løsningen: Skjermene deres gir en kinofølelse av natur og himmel.
De første testflyvningene starter i 2027. Frem til da: Nyt utsikten mens du kan.