Følg oss her

Teknologi

Fremtidens jetfly har ingen vinduer – gir deg virtuell utsikt og bruker 80 % mindre drivstoff

Phantom 3500 skal forandre måten vi reiser på – og vindussetet er på vei ut

Publisert

d.

Foto: Otto Aviation

Et nytt luksusfly kalt Phantom 3500 er under utvikling – og det skal fly passasjerer allerede innen 2030. Men i motsetning til vanlige fly, har det ingen vinduer. I stedet får du panoramautsikt via høyoppløste skjermer på vegger og tak som viser ekte utsikt fra kameraene utenfor flykroppen.

Hvorfor droppe vinduene? Ifølge utviklerne i Otto Aviation i California gir vinduer mer vekt, dårligere aerodynamikk og høyere drivstoffbruk. Ved å fjerne dem, kan flyet fly raskere og mer effektivt.

Luksus møter lavutslipp

Phantom 3500 er designet for privatflymarkedet og frakter 4–6 passasjerer i en 75 kubikkmeter stor kabin – like mye som en liten stue. Her er det ikke snakk om trange seter og små vinduer: Hele rommet omsluttes av skjermer som gir deg en følelse av å sveve i luften.

Foto: Otto Aviation

Flyet bruker to turbofan-motorer og har korte, brede vinger for bedre løft. Rekkevidden er omtrent 6.000 kilometer, og det kan bruke kortere rullebaner enn vanlige jetfly – noe som gir tilgang til små regionale flyplasser.

Hva betyr "transonisk"?

Phantom 3500 kalles et transonisk fly – det betyr at det flyr rett under lydens hastighet (rundt 1.200 km/t). Flyet er optimalisert for det som kalles laminær strømning – altså en jevn og strømlinjeformet luftstrøm over flykroppen, som reduserer luftmotstand og øker effektivitet.

Ifølge Otto Aviation kan det nye designet gi:

  • Opptil 35 % lavere drivstoffbruk
  • Inntil 80 % lavere utslipp sammenlignet med dagens forretningsfly

En ny epoke i luftfart

Phantom 3500 er ikke alene. I USA jobber selskapet Venus Aerospace med et hypersonisk fly kalt Stargazer som kan reise i hastigheter over Mach 4 – altså over 4 ganger lydens hastighet. Det betyr London til New York på litt over én time.

Stargazer bruker rakettlignende motorer og nyutviklet dyseteknologi. Målet er å gjøre to-timers globalreiser mulig innen 2030-tallet.

Flyr vi snart i sci-fi-stil?

Mellom Phantom 3500 og Stargazer tegner det seg et klart bilde: Fremtidens luftfart blir raskere, renere og mer visuelt imponerende. Vindusplassen kan snart være historie – erstattet av skjermer som gir deg utsikt fra alle vinkler, uten å gå på kompromiss med miljø eller design.

Annonse