Følg oss her

Teknologi

Dommer slår hardt ned på Google: "Et klart monopol"

Google har misbrukt sin markedsmakt i annonsemarkedet, mener føderal dommer i USA.

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

En føderal dommer i Virginia har kommet med en tydelig kjennelse i den pågående saken mot Google: Teknologigiganten har brutt loven for å beskytte sitt grep om annonseteknologi. Dommen kan få store konsekvenser for selskapets fremtid.

"I tillegg til å frata konkurrenter muligheten til å konkurrere, har denne ekskluderende oppførselen i betydelig grad skadet Googles kundebase blant utgivere, konkurranseprosessen og til syvende og sist forbrukere av informasjon på det åpne internett", sa dommer Leonie Brinkema, ifølge The New York Times.

Les også: Har du sett denne nye knappen i messenger?

Søksmål fra staten

Saken startet med et søksmål fra det amerikanske justisdepartementet og åtte delstater i januar 2023. Der ble Google anklaget for ulovlig monopolvirksomhet i annonsemarkedet, der selskapet skal ha utnyttet sin posisjon til å presse opp priser og hente ut større andeler av inntektene.

"Konkurransen innen annonseteknologi er brutt sammen – av grunner som verken var tilfeldige eller uunngåelige," het det i søksmålet.

Myndighetene hevder Google kontrollerer 87 prosent av markedet for teknologi knyttet til kjøp og salg av digitale annonser.

Google svarer: Vil anke deler av dommen

Dommeren avviste enkelte deler av saken, noe Google grep fatt i. "Vi vant halvparten av denne saken, og vi kommer til å anke den andre halvparten," sa Googles visepresident for regulatoriske saker, Lee-Anne Mulholland, i en uttalelse.

"Retten konkluderte med at våre verktøy for annonsører og våre oppkjøp, som DoubleClick, ikke skader konkurransen. Vi er uenige i rettens avgjørelse når det gjelder verktøyene våre for utgivere. Utgivere har mange valg, og de velger Google fordi våre verktøy er enkle, rimelige og effektive," sa hun videre.

Konsekvenser for mediene

Regjeringen hevder at Googles dominans har tvunget utgivere til å bruke deres plattform og programvare, noe som har ført til reduserte annonseinntekter – spesielt for medier som ikke tar betalt for innholdet sitt.

Det skjer i en tid hvor mange nyhetsorganisasjoner sliter økonomisk og tynges av økende konkurranse, nedbemanninger og et jag etter annonseklikk.

Kan tvinges til å selge seg opp

Dommer Brinkemas avgjørelse føyer seg inn i en større trend. I en tidligere kjennelse fra 2024 slo en annen dommer, Amit Mehta i Washington D.C., fast at Google også har monopol på nettsøk. I etterkant har justisdepartementet bedt om at selskapet blir tvunget til å selge deler av virksomheten.

Nå vurderer Brinkema lignende tiltak knyttet til annonseteknologi. En eventuell oppsplitting kan bli avgjørende for Googles fremtidige rolle i det globale annonsemarkedet.nsemarkedet i tiden fremover.

Annonse