Følg oss her

Teknologi

Dawnwalker-studio lover frisk vri på vampyrsjangeren

Skaperne bak Dawnwalker lover å fornye vampyrsjangeren og teaser en dristig vri fans aldri har sett før.

Publisert

d.

En bølge av nye vampyrspill har gjort enkelte spillere slitne, spesielt etter den lunkne mottakelsen av Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2.

Med Marvels Blade på vei neste år, er det et tettpakket marked for ethvert studio som håper å sette sitt preg.

Men Konrad Tomaszkiewicz, best kjent som regissøren av The Witcher 3, mener debutprosjektet hans hos Rebel Wolves kan trives i dette klimaet.

Utover klisjeene

I et intervju med GamesRadar+ sa Tomaszkiewicz at The Blood of Dawnwalker vil unngå å lene seg for mye på klassiske vampyrtroper.

Hovedkarakteren, Coen, er en Dawnwalker — delvis menneske, delvis vampyr — som kan utføre oppdrag i sollys som menneske eller operere i skyggene med nattlige evner.

«Vi har forskjellige skapninger av natten,» fortalte han, og understreket at teamet ønsker å lage en historie som inkluderer vampyrer uten at de dominerer alt.

Målet er å utvide fortellingen slik at den ikke føles som et tradisjonelt vampyreventyr.

En fleksibel tilnærming

Studioet håper at denne doble identiteten vil forme spillets rytme og gi spillerne en grunn til å veksle mellom dagslys- og nattoppdrag.

Tomaszkiewicz understreket at fokuset er på variasjon og spillerfrihet fremfor én fastlagt fantasi.

Han påpekte også at teamet ønsker at spillverdenen skal føles meningsfull å utforske, selv om den holder seg mer kompakt enn store, åpne verdener.

Inspirert, ikke imiterende

En stor inspirasjon er Arkanes Dishonored-serie. Ifølge Tomaszkiewicz ønsket utviklerne å skape traversering og utforskning som gir en lignende følelse av åpenhet. «Det er ikke sånn at du kan gå inn overalt,» sa han, men verden bør gi «nesten total frihet» i hvordan spilleren beveger seg.

Likevel understreket han at The Blood of Dawnwalker bevisst er beskjedent i omfang. Studioets lille team — inkludert flere Witcher 3-veteraner — valgte å prioritere dybde over bredde og sa at de «ikke ønsket å lage en åpen verden som varer i 400 timer».

Kilder: Steam/Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, GamesRadar+, PCGamer

Annonse