Følg oss her

Teknologi

Coca-Cola lanserer nye panteautomater – kan bli et gjennombrudd for plastgjenvinning

Et nytt prosjekt i India introduserer «reverse vending machines» som både samler plast og belønner forbrukere.

Publisert

d.

Foto: Coca Cola

Hva om du kunne pante flasken din rett etter at du har drukket – på stedet der du kjøpte den? Det er ideen bak Coca-Colas nye satsing i India, hvor selskapet nå ruller ut såkalte reverse vending machines (RVMs).

Disse maskinene, utviklet sammen med Biocrux India, gjør det enkelt å levere tomme plastflasker. Når brukere setter inn en tom Coca-Cola-flaske, komprimerer maskinen plasten og lagrer den. Samtidig får brukeren poeng i en app – poeng som kan brukes til rabatter på Coca-Cola-produkter.

Hver maskin har plass til opptil 800 flasker, som senere samles inn og omdannes til produkter som klær, vesker eller ny emballasje.

Liten innsats – stor effekt

Målet er å gjøre gjenvinning til en naturlig del av hverdagen. Ved å gjøre det enkelt og belønnende å pante, håper prosjektet å redusere plastforsøpling og øke bevisstheten om problemet, særlig i byer som Puri i Øst-India.

Prosjektet er også en viktig symbolsak for Coca-Cola, som ofte blir omtalt som verdens største bidragsyter til plastforurensning. Tiltaket viser et forsøk på å endre retning.

– Ved å introdusere disse maskinene gjør vi det mulig for folk å ta enkle, men meningsfulle grep for å gjøre resirkulering til en vane, sier Rajesh Ayapilla, senior direktør i Coca-Cola India og Sørvest-Asia, til MediaBrief.

Lokalt engasjement – globalt potensial

Maskinene overvåkes eksternt og brukes allerede i forbindelse med festivaler og større arrangementer. Lokale myndigheter i Puri mener initiativet har potensial til å bli et forbilde for andre byer.

Slike initiativer styrker både miljøarbeidet og det sivile engasjementet. De setter en standard for andre steder å følge, sier byrådsleder Abhimanyu Behera.

Selv om dette bare er én liten brikke i Coca-Colas globale miljøprofil, viser prosjektet hvordan teknologiske løsninger kan engasjere forbrukere og bidra til reelle endringer i plastbruken.

Annonse