Følg oss her

Teknologi

Big Tech under press: nye avsløringer viser profitt på svindelannonser

Publisert

d.

Lekkasje avslører skjult forretningsmodell

Smartphone,Showing,Meta,Logo,On,Surface.,Meta,Was,One,Of
Foto: miss.cabul / Shutterstock.com

Nye dokumenter viser ifølge Reuters at Meta tjener betydelig penger på svindelannonser. Avsløringen reiser spørsmål om hvor mye teknologigiganter faktisk gjør for å beskytte brukerne mot økonomisk misbruk.

Svindlere utnytter annonseplattformene

Shutterstock.com

Svindelaktører bruker sosiale medier som rask tilgang til ofre. Med lave annonsepriser og få barrierer kan falske kampanjer spre seg hurtig, drevet av systemer bygget for volum fremfor kontroll.

Regulatorer krever handling nå

shutterstock.com

Myndigheter i flere land øker presset for strengere ansvar. De mener at plattformene ikke lenger kan gjemme seg bak rollen som «nøytral formidler» når de direkte tjener penger på skadelig innhold.

Algoritmene forsterker problemet

momoforsale/shutterstock.com

Annonser med høyt engasjement belønnes i systemet. Det gjør at svindelinnhold ofte får større synlighet enn legitime kampanjer. Kritikere kaller det et strukturelt problem i annonsemodellen.

Brukernes økonomiske tap øker

Foto: Primakov / Shutterstock.com

Økonomisk svindel via sosiale medier vokser raskt. Mange brukere mister store beløp til investeringssvindel og falske nettbutikker som annonseres på plattformene.

Investorer setter også press

Shutterstock.com

Selv store aksjonærer krever større åpenhet. De frykter at et rykte om manglende kontroll kan skade selskapenes langsiktige verdi og utløse politiske inngrep.

Teknologigigantene lover forbedringer

Koshiro K / Shutterstock.com

Meta og andre plattformer hevder at de investerer i bedre kontrollsystemer. Kritikere mener likevel at tiltakene går for sakte, og at gevinsten fra svindeltrafikk fortsatt overstiger kostnadene.

Et mulig vendepunkt for regulering

shutterstock.com

Digitalt svindelinnhold har blitt et globalt politisk tema. Eksperter mener året kan bli et vendepunkt hvor tech-giganter tvinges til å ta langt større ansvar for annonsene på sine plattformer.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse