Følg oss her

Teknologi

Amerikanere bygger verdens største fly for vindenergi

Et amerikansk energiselskap utvikler nå et fly som skal sette ny verdensrekord i størrelse.

Publisert

d.

Foto: Radia

Prosjektet har fått navnet WindRunner, og flyet er utelukkende designet for én oppgave: å frakte enorme vindturbinblader.

Radia, med hovedkontor i Boulder, Colorado, står bak initiativet. Målet er å løse et av de største praktiske problemene innen vindkraft: transport av overdimensjonerte rotorblader. På grunn av broer, tunneler og kurver i veinettet er det ofte umulig å frakte slike komponenter med lastebil eller tog.

Les også: Reisende får en helt ny måte å komme seg til gaten på

Et gigantfly for gigantiske blader

WindRunner skal bli 108 meter langt og kunne frakte blader på opptil 105 meter. Til sammenligning er dette dimensjoner langt utenfor det som kan håndteres med dagens logistikk.

Ifølge Radias direktør Mark Lundstrom kan større turbiner senke kostnaden per produsert megawatt betydelig. Han understreker at vindkraft kan bli opptil 35 prosent billigere når bladlengden overstiger 100 meter. Selskapet ser for seg at flyet kan tas i bruk tidlig på 2030-tallet. Det skriver chip.

Teknologi presset til yttergrensene

WindRunner får et vingespenn på nærmere 1000 kvadratmeter og utstyres med kraftige motorer som gir skyvekraft-til-vekt-forhold på nivå med militærfly når flyet er tomt. Landingsunderstellet er inspirert av C-130 Hercules, slik at flyet kan settes ned på grus- og jordbaner.

Et karakteristisk trekk er den doble halefinnen, som sikrer stabilitet uten å overskride høydebegrensninger. Lasterommet blir enkelt og uten unødvendig volum, ettersom oppdraget kun er å frakte vindturbinblader.

Vindkraft billigere med færre turbiner

Bakgrunnen for satsingen er økonomi og effektivitet. Lengre rotorblader betyr større overflate og dermed høyere energiproduksjon. Forskere ved MIT peker på at energimengden øker eksponentielt med bladlengden. Færre turbiner kan dermed produsere mer strøm, samtidig som materialbruk og arealbehov reduseres.

Utslipp og bærekraft

Kritikere stiller spørsmål ved utslippene fra et så stort transportfly. Radia svarer at den økte vindenergiproduksjonen mer enn oppveier klimagassene fra selve flygingen. I tillegg reduseres behovet for stål og betong fordi færre turbiner må bygges.

Prosjektet er fortsatt i utviklingsfasen, men eksperter som MIT-forsker Michael Howland mener konseptet har stort potensial for å påvirke energimarkedet.

Les også: Ny lov trer snart i kraft: Disse bilistene risikerer kjøreforbud

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse