Følg oss her

Nyheter

Unge bruker nå mindre tid på sosiale medier enn før

En ny dansk undersøkelse viser at barn og unge nå logger av.

Publisert

d.

Foto: Mashka / Shutterstock

En ny undersøkelse fra Danmark viser at flere unge bevisst velger å bruke mindre tid på sosiale medier. Trenden gjelder ikke bare danske ungdommer – også i Norge merkes et økende behov blant unge for å få bedre kontroll over skjermtiden.

Nedgang i bruk av TikTok, Facebook og YouTube

Undersøkelsen, gjennomført av Gallup for DR Analyse, viser at andelen unge som bruker sosiale medier ukentlig, har falt med mellom 11 og 22 prosentpoeng siden 2022. De mest brukte plattformene – som TikTok, Facebook og YouTube – taper altså tid i unges hverdag. Det skriver meremobil.

Mange unge sier at de rett og slett ønsker å bruke tiden sin annerledes. En av dem, Daniel Pedersen Lennon, elev ved en dansk videregående skole, forteller at han ofte tok seg i å scrolle uten mål og mening. Nå prøver han å være mer bevisst.

Les også: Tidligere Apple-ansatt avslører: Dette bør alle iPhone-eiere vite om batteriet

Debatt som ligner den norske

«Vi ser at stadig flere unge tenker over hvordan de bruker tiden sin på nett», sier Jonas Ravn, seniorkonsulent i Center for Digital Pædagogik.

Han mener trenden også henger sammen med den offentlige debatten om mobilbruk i skolen, som nå også preger Norge. Flere norske skoler har innført mobilforbud i skoletiden, og diskusjonen om sosiale mediers rolle i barns hverdag er stadig mer aktuell også her.

Miriam Michaelsen, leder for Medierådet for Børn og Unge i Danmark, påpeker at ungdom i dag vokser opp med en annen bevissthet enn tidligere generasjoner. – Det er ikke sikkert de bruker mindre tid på skjerm totalt, men de er mer opptatt av hvordan den tiden brukes, sier hun.

Et nordisk fenomen?

Også i Norge viser tall fra Medietilsynet og Barneombudet at mange unge opplever sosiale medier som tidstyver, og at flere ønsker å være mindre tilgjengelige på plattformene. Danskenes undersøkelse styrker dermed inntrykket av at dette er en nordisk trend.

En bredere dansk kartlegging fra Digitaliseringsministeriet viser at 61 prosent av dansker mellom 15 og 49 år bruker mer tid på sosiale medier enn de selv ønsker – særlig kvinner og yngre voksne.

Mange uttrykker ønske om mer kontroll over den digitale hverdagen. Det samme kan være på vei til å skje i Norge.

Les også: Plages du av annonser på mobilen? Her er hvorfor – og hva du kan gjøre

Annonse