Følg oss her

Nyheter

Store endringer venter i rundkjøringer: Her blir det nå forbudt

Store endringer venter i rundkjøringer.

Publisert

d.

Nordmenn som tar bilen over grensen til Sverige, må snart venne seg til en ny type rundkjøring.

Svenskene innfører nemlig en modell som gjør det umulig å bytte kjørefelt inne i rundkjøringen.

Den første såkalte 'Hasselcirkeln' er allerede under bygging i Uppsala, og flere er planlagt.

Det skriver mediet carup.se.

Oppfinneren er trafikingeniør Sebastian Hasselblom, som har hentet inspirasjon fra utlandet, men utviklet et design tilpasset svenske forhold. P

rinsippet er enkelt: Sjåføren velger riktig kjørefelt før innkjøring og holder seg i det samme feltet hele veien rundt.

Bedre oversikt og færre farlige situasjoner

Mange rundkjøringer mangler tydelig skilting, noe som tvinger bilister til å manøvrere mens de samtidig forsøker å unngå andre kjøretøy.

Ifølge Hasselblom skaper dette unødvendige konfliktsituasjoner, spesielt i rushtiden når trafikken er tett og mange er slitne etter jobb. I Hasselcirkeln er det alltid en tydelig portal ved innkjøringen, og skiltingen gjør at man vet nøyaktig hvilket felt som fører til ønsket avkjørsel.

Jevnere trafikkflyt

En viktig fordel med den nye modellen er at trafikken flyter bedre.

Separatorer mellom indre og ytre kjørefelt gjør at man i enkelte tilfeller ikke trenger å vike for trafikken i indre felt, dersom man har valgt korrekt kjørefelt fra starten.

Ifølge Hasselblom vil dette redusere køer og gi en smidigere trafikkavvikling, særlig på travle veistrekninger.

Erfaring fra utlandet

Hasselblom har studert ulike rundkjøringsløsninger internasjonalt og viser til at lignende systemer har ført til færre ulykker.

Han understreker likevel at Hasselcirkeln er en egen svensk modell, utviklet for å passe lokale trafikkforhold.

"Det blir interessant å se hvordan bilistene reagerer når den tas i bruk. Målet er færre farlige situasjoner og en tryggere trafikk", sier Hasselblom.

For norske bilister betyr dette at gamle vaner med raske feltskifter må legges bort når man kjører i svenske rundkjøringer.

Med Hasselcirkeln gjelder det å velge riktig felt ved innkjøringen – for deretter å holde seg der helt til man er ute igjen.

Annonse