Nyheter
Slutt på sykler i europeisk hovedstad: Her gjelder de nye oppsiktsvekkende reglene
Myndighetene strammer nå kraftig inn i sentrum, og endringene vil merke hverdagen til langt flere enn bare syklister.
En europeisk hovedstad forbereder nå en tydelig innstramming i trafikkreglene i sentrum.
Fra 2026 blir det kraftige begrensninger på når sykler og elektriske sparkesykler får ferdes i byens mest sentrale gågater.
Tiltaket er ment å øke sikkerheten for fotgjengere, men har allerede skapt betydelig debatt.
Nye regler i det historiske sentrum
De nye reglene gjelder i Brussel og omfatter den store gågaten Le Piétonnier, midt i bykjernen.
Området ble gjort bilfritt i 2015 som del av en større satsing på et roligere, grønnere og mer tilgjengelig bymiljø.
Fra og med neste år blir adgangen for tohjulede kjøretøy ytterligere begrenset. Sykler og elektriske sparkesykler vil kun være tillatt i tidsrommet mellom klokken 04.00 og 11.00.
Utenfor dette tidsrommet må brukere gå av og trille kjøretøyet dersom de ønsker å passere gjennom området.
Det skriver gazzetta.
Sikkerhet er hovedbegrunnelsen
Ifølge byens myndigheter er bakgrunnen for vedtaket et økende antall klager knyttet til farlige situasjoner mellom fotgjengere og syklister.
Spesielt overskridelser av fartsgrensen på seks kilometer i timen har vært et gjentakende problem.
Byrådsmedlem med ansvar for transport, Anaïs Maes, peker på at eldre, barnefamilier og personer med redusert mobilitet ofte opplever utrygghet i områder med blandet ferdsel.
Målet med reglene er å skape et mer forutsigbart og trygt byrom for de mest sårbare trafikantene.
Kraftig kritikk fra sykkelmiljøet
Tiltaket møter samtidig sterk motstand fra sykkelorganisasjoner og trafikksikkerhetsgrupper.
Kritikerne mener forbudet er uforholdsmessig og ensidig, og peker på at alternative ruter ofte leder syklister ut i trafikkerte gater med mangelfull sykkelinfrastruktur.
Flere etterlyser tydelig adskilte sykkelfelt som en mer balansert løsning.
Kommunen avviser dette og argumenterer med at egne sykkelbaner i gågaten kan føre til høyere hastigheter og økt risiko for sammenstøt.
En debatt som fortsetter
Bymyndighetene understreker at hensikten ikke er å motarbeide bærekraftig transport, men å ivareta fotgjengernes sikkerhet.
Samtidig pågår det fortsatt diskusjoner om den endelige utformingen og praktiske gjennomføringen av reglene.
Fra 2026 vil sentrum av Brussel få et tydeligere skille mellom fotgjengere og syklister. Hvorvidt tiltaket vil gi økt trygghet eller bare flytte utfordringene til andre deler av byen, gjenstår å se.

