Nyheter
Nye regler på vei gir store endringer for norske bilister: Forbyr all kjøring over 30 km/t
En stor endring i trafikkreglene kan snart tvinge norske bilister til å tråkke betydelig lettere på gasspedalen.
Hvis du synes 50 kilometer i timen føles sakte, bør du forberede deg på å kjøre enda roligere. Statens vegvesen ønsker nå å endre fartsgrensene i tettbygde strøk betydelig.
Farten skal ned
Vegvesenet foreslår at høyeste tillatte hastighet i tettbygde områder settes ned fra 50 til 30 kilometer i timen.
Målet er å redusere antallet alvorlige trafikkulykker og gjøre bytrafikken tryggere for fotgjengere og syklister.
Tall fra Statens vegvesen viser at 725 personer ble skadet i ulykker i 50-soner i fjor. Nesten hver fjerde dødsulykke skjedde i nettopp slike soner. Seksjonsleder for trafikksikkerhet, Guro Ranes, mener tiden er inne for å tenke nytt om fart og trygghet.
Hun forklarer at 30 kilometer i timen skal være utgangspunktet i byområder, mens 50 kun skal brukes der forholdene faktisk tillater det.
Det skriver lydenavnorge.
Kommunene må begrunne høyere fart
Forslaget innebærer at kommuner og fylkeskommuner må kunne dokumentere hvorfor en vei bør ha høyere fartsgrense enn 30.
I dag gjelder 50-grensen for rundt 1.800 kilometer med vei i Norge, men mange av disse strekningene kan bli nedjustert i fremtiden.
Ifølge Vegvesenet handler dette ikke om å forsinke trafikken, men om å skape tryggere omgivelser for alle som ferdes i byene.
Lokale myndigheter får likevel mulighet til å søke om unntak dersom det finnes gode grunner til å beholde 50-grensen.
Lavere fart gir færre ulykker
I dag brukes 30 kilometer i timen hovedsakelig i boligområder, ved skoler og på steder med mange gående og syklende. Erfaringene viser at lavere hastighet reduserer både antall ulykker og alvorlighetsgraden når de først skjer.
Ifølge Guro Ranes er målet tydelig: Ulykker bør skje i lavere hastighet, slik at konsekvensene blir mindre. En reduksjon fra 50 til 30 kilometer i timen kan være forskjellen mellom et mindre sammenstøt og en dødsulykke.
Når de nye reglene trer i kraft, må norske bilister derfor venne seg til å ta det litt mer med ro. Færre kilometer i timen kan rett og slett redde liv.

