Nyheter
Nye regler for fotgjengere har trådt i kraft: Boten er nå dobbelt så høy
Nye regler for fotgjengere har trådt i kraft.
Det har blitt mer forpliktende å ferdes til fots i trafikken. Gode råde er ikke nok. Nå er oppførselen til fotgjengerne også nedfelt i lovteksten i et Europeisk land hvor det tidligere bare var en anbefaling.
Med de nye reglene kan fotgjengere ikke lenger bare stole på at bilistene stanser ved gangfeltet.
Det kreves nå at alle som krysser gaten i Bulgaria tar et større ansvar for egen sikkerhet. Reglene sier at man må stoppe opp, se seg godt for og vurdere om bilene i nærheten faktisk får stanset, før man går ut i veien.
Distraksjoner som mobilbruk er fullt ut forbudt mens man krysser gaten. Myndighetene ønsker gjennom dette å redusere antall fotgjengerulykker, særlig i urbane områder.
Det skriver mediet dnes.dir.
Høyere bøter – og hva betaler du i norske kroner?
Dersom man bruker mobil eller lignende mens man krysser, ilegges man nå en bot på 100 lev, som er dobbelt så mye som tidligere. Ved kursen 1 BGN = ca. 5,98 NOK betyr det at boten tilsvarer rundt 598 kroner.
Flere overtredelser har også fått langt høyere priser. Å krysse på rødt koster nå også 100 lev (598 norske kroner), mens det samme gjelder for å krysse gjennom forbudte forhindringer og avsperringer.
Nye regler ved bussholdeplasser
Ved busstopp er adferden endret: fotgjengere har nå ikke tillatelse til å krysse veien foran eller bak stansende busser. Først når bussen har kjørt avgårde, og sikten er fri, kan man trygt krysse.
Tiltaket har kommet som en reaksjon på flere ulykker der det har vært umulig for bilister å se fotgjengere som plutselig dukket opp bak busser.
Felles ansvar i trafikken
Bulgarsk politi poengterer at trygghet i trafikken er alles ansvar. Bilister oppfordres til særlig oppmerksomhet ved gangfelt og kryss – ikke minst i områder med barn i nærheten av veien.
De nye reglene hever kostnaden ved uoppmerksomhet for fotgjengere, men kan også bidra til at flere tar ansvar og tenker sikkerhet.
Målet er at dette skal skape tydeligere adferd, færre farlige situasjoner og på sikt færre ulykker i byene.