Følg oss her

Nyheter

Nye EU-regler på vei: Disse eldre bilistene kan miste førerkortet

Disse eldre bilistene kan miste førerkortet.

Publisert

d.

førerkort

EU har lagt frem en omfattende reform av førerkortsystemet som vil få betydning for alle bilister i medlemslandene.

Fra 2033 skal førerkortet være digitalt og lagres i en sertifisert app som kan brukes i hele unionen.

Kortene får en gyldighet på 15 år, og dermed er det slutt på det velkjente plastkortet som har fulgt europeiske bilister i flere tiår.

Det skriver mediet infostart.

Ensartede regler i hele unionen

I dag finnes det en rekke ulike typer førerkort, noe som skaper store forskjeller mellom landene.

Reformen innebærer at kortene standardiseres og automatisk anerkjennes på tvers av medlemsstatene. Samtidig innføres en prøveperiode på to år for nye sjåfører.

Dersom en bilist mister førerretten i ett medlemsland, vil forbudet også gjelde i resten av EU.

Dermed lukkes muligheten for å kjøre videre i utlandet til tross for nasjonale sanksjoner.

Eldre bilister under lupen

Et av de mest omdiskuterte spørsmålene i forhandlingene har vært hvordan reglene skal se ut for eldre førere.

Forslaget om å begrense gyldigheten for personer over 70 år til fem år ble skrinlagt. I stedet beholder alle aldersgrupper en gyldighetsperiode på 15 år.

Medlemslandene får likevel mulighet til å kreve legeundersøkelse ved fornyelse, noe som kan få praktiske konsekvenser for eldre bilister.

Hva betyr dette i praksis

For de fleste sjåfører vil overgangen til digitale førerkort være en praktisk forbedring som gjør hverdagen enklere og reduserer behovet for fysiske dokumenter.

Standardiseringen vil også gjøre det smidigere å kjøre i andre EU-land, enten man skal på ferie eller pendler over grensen.

Flere spørsmål står ubesvart

Selv om de overordnede rammene nå er klare, gjenstår en rekke detaljer. Hvert medlemsland må bestemme hvordan de digitale kortene skal rulles ut, hvilke apper som kan benyttes, og hvilke krav som eventuelt stilles til eldre sjåfører.

Reformen markerer starten på en ny epoke for europeisk trafikk, der digitalisering og felles regler står i sentrum, mens de praktiske løsningene fortsatt skal på plass.

Annonse