Nyheter
Ny trafikkregel testes i Sverige – kan påvirke norske byer
Syklister får teste høyresving på rødt lys
I Sverige skal en ny trafikkregel nå testes ut i Stockholm: syklister får lov til å svinge til høyre selv om lyset står på rødt. Målet er å gjøre trafikken mer flytende og redusere unødvendige stopp for syklister.
Bak initiativet står Miljöpartiet, som mener at mange lyskryss er laget for biltrafikk og ikke tar hensyn til hvordan syklister faktisk ferdes.
– Mange røde lys som er ment for biler, har ingen funksjon for syklister. Å tillate høyresving på rødt vil gi et jevnere sykelflyt og færre stopp. Derfor er det riktig å utfordre lovverket, sier Lars Strömgren, trafikkbyråd i Stockholm.
Les også: For første gang på 20 år: Nye førerkortregler trer snart i kraft i Norge
Myndighetene er uenige
Transportstyrelsen mener at høyresving mot rødt ikke er lovlig etter internasjonale regler, mens Trafikverket ser annerledes på det. Likevel skal ordningen prøves ut i hovedstaden, der lyskryssene blir programmert om slik at syklister får konstant grønt lys for høyresving.
– Jeg ønsker å gjøre Stockholm til Europas mest sykkelvennlige storby. Vi må våge å utfordre gamle regler og tenke nytt, sier Strömgren.
En mulig modell for Norge?
Flere norske byer, blant annet Oslo, Trondheim og Bergen, har de siste årene satset tungt på bedre tilrettelegging for syklister. I Norge er høyresving på rødt foreløpig ikke tillatt, men enkelte transporteksperter har tidligere foreslått at reglene bør moderniseres for å øke sykkelbruken. Det skriver mediet Marcus Oscarsson
Hvis forsøket i Sverige viser gode resultater, kan det åpne for at norske myndigheter vurderer lignende løsninger i fremtiden. Det kan bidra til bedre flyt for syklister, mindre biltrafikk og lavere utslipp i byene.
Satser på grønnere byliv
Stockholm har tidligere vært først ute med å utfordre gamle trafikkregler, som da byen tillot sykling mot enveiskjøring i enkelte gater. Målet er å gjøre det mer attraktivt å velge sykkel fremfor bil.
– Vi vil gjøre det enklere å leve miljøvennlig og skape triveligere gater for folk. Da må vi gi syklister bedre vilkår, sier Strömgren.
Om forsøket lykkes, kan Sverige nok en gang bli et forbilde for norske byer som vil redusere bilbruken og satse på grønn transport.
Les også: Elbilene som stuper i verdi: disse bør du aldri kjøpe brukt